Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Thomas på Autogefühl testar en V90 T5 Inscription i det här timslånga klippet. Han tittar även på en R-design. Vid provkörningen jämför han med andra tyska premiummärken.

Användarvisningsbild
av Rillee
Att den duger men är ingen 6a
av Gorban
SundanceKid skrev:Orkar inte kolla. Vad tycker han om motorn?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Han tycker att den är bra och räcker väl till bilen. Han påpekar att även när han accelererar från 130 km/h så trycker den på bra. Egentligen sa han ingenting negativt om motorn.
Användarvisningsbild
av Derank
Fans väl en del att önska, face liften av v90 blir väl ett par snäpp bättre både estetisk och funktionellt.
av BiTu
AnteHag skrev:Verkar som att några av er har börjat få era V90 T5 nu, hur är det med förbrukningen på denna motor ?
Har ni hunnit testa ?
Inte testat på riktigt, men 0,9-0,95 i stan, 0,85 på lite längre sträckor. Tycker det är helt OK med mitt körsätt och så pass ny bil ( 1,5 vecka ). Underbar motor för övrigt, mycket piggare än jag kunde tänka mig.

Men 50-liters tank är onödigt litet!
av Gorban
BiTu skrev:
AnteHag skrev:Verkar som att några av er har börjat få era V90 T5 nu, hur är det med förbrukningen på denna motor ?
Har ni hunnit testa ?
Inte testat på riktigt, men 0,9-0,95 i stan, 0,85 på lite längre sträckor. Tycker det är helt OK med mitt körsätt och så pass ny bil ( 1,5 vecka ). Underbar motor för övrigt, mycket piggare än jag kunde tänka mig.

Men 50-liters tank är onödigt litet!
Med D5:an snittar jag 0,78 hittills efter 183 mil. Jag har ju 60-literstank och det är väl litet tycker jag.
av filippb
Körde just hem igenom Stockholm (28km, 35min) med måttlig trafik - 6,9l/100km men då slog jag på Eco-läget halvvägs. Annars så brukar jag snitta på 7,5-8,5 vid blandad körning och 9-10l/100km i rusningstrafik. De få landsvägssträckor jag har hunnit med såg ut att landa på 6,0-6,5l

Måste bara instämma att motorn är helt fantastisk, mycket mer harmonisk än T6 men ändå tillräckligt pigg för aktiv körning. Går otroligt tyst jämfört med VEA-dieslar jag har kört.
av AnteHag
Tack för info, tycker det låter som en helt ok siffra ändå med tanke på 254hk bensinmotor i en stor bil...inte speciellt mycket mer än D5 faktiskt.
....Långt kvar till V47 tyvärr !! :-)

Svar till "LuffarKalle": De fyra nya rel[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]