Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag har hela helgen kört omkring i en Volvo XC90 och är så sjukt imponerad. Detta är utan tvivel den skönaste bil jag har kört. Verkligen ett vardagsrum på hjul, med sina sköna stolar, höga markfrigång och mjuka ritt.

Det finns så många coola features för en datornörd som jag. Som Pilot Assist som kör bilen åt dig, gasar och bromsar och håller bilen mellan linjerna, följer bilen före och anpassar helt hastigheten efter hur den kör. Oavsett om det går i 110 km/h eller i 10 km/h - väldigt skönt i krypkörning i köer.

Eller Park Assist som fickparkerar åt dig själv, allt du behöver göra är att gasa och bromsa utifrån vad bilen säger åt dig; styrningen sköter den själv.

Och så HUD:en i vindrutan som hela tiden säger vad du har för hastighet, vilken hastigetsbegränsning som råder här, när du ska svänga nästa gång om navigationen är igång, o s v.

Benrummet är fantastiskt och även i andra sätesraden sitter man väldigt skönt.

Jag är väldigt nöjd med att jag redan har beställt en sådan här bil och att den (förhoppningsvis) levereras inom 7 veckor. :) Äger tyvärr inga aktier i företaget (Geely äger ju alla), men skulle lätt göra det om det fanns på börsen.
av Jacobsson
Skönt med 7 veckor kvar, själv har jag 10 veckor kvar, men den som väntar på nått gott, antar jag..
Provkörde en XC90 i helgen men luftfjädring för att se om jag verkligen ska ha detta. Det var faktiskt stor skillnad så det får kvarstå.
Vad har du för spec på din bil?
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Har köpt en Inscription, T6, med klimatpaket, teknikpaket pro, nappaläder och denna utrustning:

Extrautrustning
001050
Aut avbländande inner och ytterbackspeglar
Bagagerumsmatta formgjuten.
Barnsäkerhetslås i bakdörrar,elmanövrerat
Bälteskudde,integrerad på baksätets mittplats
Elfällbara nackskydd på ytterplatser bak
Eluppvärmd ratt
Eluppvärmt baksäte, yttre positioner.
Head Up display
Intellisafe Surround
Klimatanläggning, 4:a zoner + kylt handskfack
Luftfjädring inklusive Aktivt Chassi - Four-C
Mattsats skålade gummimattor
Mörkt tonade bakre,bakdörrar samt runt lastutr.
Panelinlägg, Linear Walnut
Parkeringshjälp fram och bak m.parkass
Parkeringskamera 360°
Parkeringsvärmare med tidur.
Sensus Navigation
Solgardin bakre sidodörrar
Strålkastare, Dynamisk LED
Transportskydd
Vinterhjul friktion aluminium
Volvo on Call
av Gorban
Vilken färg på bilen? Saknar B&W i listan men man kan ju inte få allt.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Bilen är Magic Blue Metallic.

B&W är förmodligen det mest överprisatta tillbehöret i någon bil någonsin. ;) Jag är ingen audiofil, och förmodligen blir det ändå mest Heja Bamse och Idas sommarvisa som spelas.
av Jacobsson
volvoamatören skrev:Bilen är Magic Blue Metallic.

B&W är förmodligen det mest överprisatta tillbehöret i någon bil någonsin. ;) Jag är ingen audiofil, och förmodligen blir det ändå mest Heja Bamse och Idas sommarvisa som spelas.

Underbart att höra!
Jag har exakt samma läge, många frågar om jag valt det där häftiga B&W... men de stunder jag får njuta av att välja musik vill jag oftare ha det tyst.
Sen har jag nu testat båda varianterna och måste säga att "grund-systemet" på XC90 är mycket bättre ljud i än vad jag har i min nuvarande V70 från 2014, den har också nån variant av bättre system som jag valde då.

Min bil som levereras i januari har denna spec:
Paket: Teknikpaket Pro
Färg: Crystal vit pearl 707
Klädsel: Charcoal Läder RA00
Aut avbländande inner och ytterbackspeglar
Bagagerumsmatta formgjuten.
Drag, delbart
Elupp. Torkarblad med int. spolningsystem
Exteriör styling, front
Head Up display
Innertak, Svart
Intellisafe Surround
Komfortklädsel intigrerad bälteskudde
Luftfjädring inklusive Aktivt Chassi - Four-C
Mattsats skålade gummimattor
Mörkt tonade bakre,bakdörrar samt runt lastutr.
Parkeringshjälp fram och bak m.parkass
Parkeringskamera 360°
Sensus Navigation
Sidodörrar o.bakre lastutr.med lam.glas o WRG
Solgardin bakre sidodörrar
Strålkastare, Dynamisk LED
Stötfångarskydd bak
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Hehe. Hörde nån gång att vanlig apparatsladd för inga pengar alls slog högtalarkabel för tusentals kronor metern i en blindtest. Man kan säga att jag inte ger mycket för påkostade ljudsystem.

Dina val ser trevliga ut. Det var en T8, om jag inte minns fel? Skulle gärna ha tagit en sådan, men kunde inte motivera det mycket högre priset för mig själv. :)
av Jacobsson
Jag har ett företag så jag tar den som tjänstebil.
Eftersom bolaget går bra är själva insatsen och månadsbetalningarna inget problem.
Däremot är det väldigt stor skillnad i förmånsvärde på T8 som "supermiljöbil"
Den T8 jag valt kommer privat kosta ett par hundralappar mer än min nuvarande V70!

Annars hade jag gått på D5.
av improwise
Jacobsson skrev:Jag har ett företag så jag tar den som tjänstebil.
Eftersom bolaget går bra är själva insatsen och månadsbetalningarna inget problem.
Däremot är det väldigt stor skillnad i förmånsvärde på T8 som "supermiljöbil"
Den T8 jag valt kommer privat kosta ett par hundralappar mer än min nuvarande V70!

Annars hade jag gått på D5.
Kostar inte den billigaste T8an typ 7500 per månad baserad på ett förmånsvärde över 600 000? Vad kostade eg din V70? :)

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]