Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maranander
Hur uppnår man absolut bästa Spotify-ljudet i sin bil? Om vi utgår från B&W Premium Sound, är det någon skillnad på ljudkvaliteten beroende på hur man kopplar upp? Spotify via Apple Carplay med mobil & USB, Spotify via mobil & Bluetooth, Spotify via bilmodem, Spotify via AUX med mobil, annat? Vad tror ni?
av filippb
Om du kör Spotify-appen direkt i bilen så kan du välja mellan 96, 160 och 320 kbps.

Du kan säkert göra detsamma i mobilappen och sedan streama över blåtand och du får troligen samma kvalitet (eller omvandlas ljudet när det körs över blåtand?)

Du får däremot garanterat sämre ljud om du använder aux-ingång.

Vad du sedan använder som uppkoppling - bilmodemet eller telefonen påverkar inte ljudet men kan buffra mer eller mindre
av AKarlsson
Bluetooth är väl en komprimerad överföring? Jag tror aux är bättre än BT. 320 i bilen eller via aux borde bli samma. Det är väl troligen koaxial övergång mellan sensus och förstärkare
av filippb
När du kör AUX-in så använder du telefonens D/A-omvandlare och den är garanterat sämre än den som sitter i B&W.

Enklast är väl att köra appen direkt i bilen och välja 320kbps med risk för att köra slut på surfpotten och eventuellt buffring då och då
av Gorban
filippb skrev:När du kör AUX-in så använder du telefonens D/A-omvandlare och den är garanterat sämre än den som sitter i B&W.

Enklast är väl att köra appen direkt i bilen och välja 320kbps med risk för att köra slut på surfpotten och eventuellt buffring då och då
Med ett bredbandsabonnemang från Tre så drar Spotify ingen data. Jag testar just nu gratiskorten från Telenor och det buffrar ibland. Fungerar bättre med Spotify på min Tre-telefon via CarPlay. Oklart om det beror på operatören eller på själva Spotify-appen i bilen.
av maranander
Robbi skrev:Måste man ha Carplay appen för att köra Spotify via bluetooth?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Nej, inte om du använder telefonens Spotify, då skickar du ljudet med bluetooth.
Användarvisningsbild
av Robbi
maranander skrev:
Robbi skrev:Måste man ha Carplay appen för att köra Spotify via bluetooth?

Nej, inte om du använder telefonens Spotify, då skickar du ljudet med bluetooth.
Då är det som med Sensus connect. Finns det appar eller är det meningen att apparna ska komma först upp när man använder carplay med kabel? Finns det en Spotify app utan carplay? Funderar om jag ska välja till carplay eller inte?

Användarvisningsbild
av philipsguy
Har du Spotify premium bör du använda bilens Sensus-app alternativt koppla bilens app från mobilen genom wi-fi och Spotify Connect.
Har du du inte Premium ja då är det Bluetooth eller kabel som gäller.
Med inbyggda appen kan du t ex ganska lätt skriva vad du söker efter på en liten "skrivplatta" på skärmen.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]