Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ogren
Som så många andra här har jag beställt en Volvo av 90-serien. När bilen levereras är det tyvärr nödvändigt att som kund granska den efter kvalitetsbrister. Volvo verkar ha brister både i monteringen och deras kvalitetsgranskning.

Så, vad bör man granska?
* Lacken
* Dörrpassning och inpassning av övriga plåtdelar
* Inpassningen av strålkastare

Här får ni väldigt gärna fylla på med sådant som Volvo har problem med. Det är lätt att fylla på med alla möjliga detaljer, men jag vill begränsa listan till kända problem.

Beroende på vad man hittar tänker jag mig antingen kräva åtgärd innan jag tar emot den eller att fotografera och dokumentera bristerna och planera en senare reparation. Jag vet inte hur servicevänliga Volvo är men jag har upptäckt kvalitetsproblem på produkter från andra tillverkare som dock hävdat att jag hade orsakat dem (vilket jag inte hade). Jag vill därför vara säker på att alla problem dokumenteras eller tas om hand innan leverans.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Klart man kollar över när man ska hämta sin nya bil. Det gör man väl oavsett märke.
Vet inte vilka grunder du har hängt upp dig på att man just skulle granska Volvo speciellt.

Just lacken skull jag kika extra på, och be dem åtgärda innan jag tar emot bilen, om jag hittade något.
av acey
W.A.P.E. skrev:Klart man kollar över när man ska hämta sin nya bil. Det gör man väl oavsett märke.
Vet inte vilka grunder du har hängt upp dig på att man just skulle granska Volvo speciellt.

Just lacken skull jag kika extra på, och be dem åtgärda innan jag tar emot bilen, om jag hittade något.
Tror det är i ljuset av de rapporter som rullat i media de senaste dagarna / veckorna kring framförallt XC90.

Lacken känns som sagt viktigast att kolla, eftersom det kan vara sånt som skjuts över på kund. Dålig inpassning och andra tekniska problem kommer att lösas.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror det skall mycket till för att man inte skulle kunna reklamera något i efterhand, så man kan syna det i lugn och ro istället för när man står i hallen.
av BiTu
ogren skrev:Som så många andra här har jag beställt en Volvo av 90-serien. När bilen levereras är det tyvärr nödvändigt att som kund granska den efter kvalitetsbrister. Volvo verkar ha brister både i monteringen och deras kvalitetsgranskning.

Så, vad bör man granska?
* Lacken
* Dörrpassning och inpassning av övriga plåtdelar
* Inpassningen av strålkastare

Här får ni väldigt gärna fylla på med sådant som Volvo har problem med. Det är lätt att fylla på med alla möjliga detaljer, men jag vill begränsa listan till kända problem.

Beroende på vad man hittar tänker jag mig antingen kräva åtgärd innan jag tar emot den eller att fotografera och dokumentera bristerna och planera en senare reparation. Jag vet inte hur servicevänliga Volvo är men jag har upptäckt kvalitetsproblem på produkter från andra tillverkare som dock hävdat att jag hade orsakat dem (vilket jag inte hade). Jag vill därför vara säker på att alla problem dokumenteras eller tas om hand innan leverans.
Jag startade en sådan tråd igår, men det är lugnt! :D

Lack och sådant är 100%, men bakre dörrar är inte helt inpassade. Men jag stressar inte om det, vill ha min bil nu, ber dem fixar det vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av Vojje
enligt KKL gäller att,

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet.

2 månader är gränsen, kan man säga...
Användarvisningsbild
av Hssonen
Något som kan vara bra att kika på med är att allt är med på bilen som det står på
beställningen. ibland kan de missa eftermontera grejer man beställt..
av Djungelbrand
Som jag nämnde i leveranstråden så har även jag en bakdörr som inte sitter helt 100. Får lösa det sen. Lite surt känns det ändå på en bil för 520k...
Användarvisningsbild
av Perra83
Djungelbrand skrev:Som jag nämnde i leveranstråden så har även jag en bakdörr som inte sitter helt 100. Får lösa det sen. Lite surt känns det ändå på en bil för 520k...
Spelar väl ingen roll vad bilen kostar.
Inpassningen av ex. dörrar och skärmar är något som bara ska göras. Alla fel ska såklart rapporteras till Volvo.
Felaktigt monterade detaljer kan skapa problem för ägaren.
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]