Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Har lagt märke till att flera V90/XC90 har skinnklädsel som redan ser för himla taskig ut trots att bilarna är i stort sett nya. Är det så överlag på Volvos bilar eller beror det på vilken skinnklädsel man väljer? Har sökt lite här på forumet och det verkar ju vara ett genomgående problem på alla modeller de senaste åren. Väckigt, nött etc. På bilar som bara gått några hundra mil. Vad har ni för upplevelser? Hur står sug R-designstolar i halvkvädet i jämförelse?
av Djungelbrand
Nappa är säkert mjukt och gött men jag håller med om att det inte ser kul ut i provsittningsbilarna. Sen skall man väl sköta det omsorgsfullt men har svårt att tro att man inte skulle sen en massa veck och pls ändå efter relativt kort tid. Mycket bättre med grovt, hårt och halt standardskinn som er spänstigt ut längre.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Skräpkvalite, Volvo har dragit i snålsnöret lite för mycket för att hålla nere tillverkningskostnaden! Även utställnings Xc90 T8 i Volvo Cars besökscenter i Göteborg är sunkig i lädret. Där kan man ju tycka de borde hålla efter bilarna och sköta stolarna. Tycker nappastolarna va lite för hårda, bättre inställningsmöjligheter men inte lika bekväma som tidigare Volvos, men blev positivt överraskad av Volvos nya textilstolar i 90-serien.
av KrilleW
Det verkar vara så ojämn kvalité. 90-serien är ju under all kritik vad jag sett än så länge. Är det någon skillnad med standardskinnet och det som man får hosta upp 20k för i hållbarhet tro?

Samtidigt så är många V70 man tittar på som gått 5-6000 mil i nyskick vad gäller stolarna. Speciellt "Dynamic".
av Nordan
Jag har en V70-14 med dynamic som gått 29000 mil nu. Klädseln är som ny. Står i valet och kvalet om jag ska beställa nappa eller vanliga lädret, vill ha så ergonomiska stolar som möjligt. Men vill inte betala 20-30 tusen får dåligt läder.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Om man säger såhär. Det går inte att köpa nappaläder (eller annat läder) och tro att det håller sig rent och fräscht utan att rengöra och smörja in det. Kör bl.a en XC90 T8 med amber nappa och det ser alltid bra ut. Jag har behandlat det själv och sen rengör jag det relativt ofta.

Tidigare har jag kört 4000mil i en XC90 D5 Inscription med mörkt nappa. Samma där. Rengjorde ofta och det såg ut som nytt efter 4000mil.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Bild Här är ett bra exempel på hur bra kvalité Volvos klädsel är eller var, gäller ju så klart att hålla efter det men tycker inte det ser dåligt ut efter 8 år & 19.000 mil. Tidigare har ju den dyra inscription kollektionen hållit högre kvalité och känns mer lyxigt, så på 90-serien ska man nog välja det dyraste med ventilation om man vill ha högsta kvalité & hållbarhet. Gillar inte att de klätt bilarna med plast på baksidan på stolarna i 90 serien, antar dem gjort så för det ska va billigt att tillverka, men innan var det riktigt läder runt om hela stolen.
av JohanGBG
Jag har även hört att det har funnits vissa problem med att sömnaden i skarven mellan sidan och framsidan släppte, kanske kan vara en anledning också?
av Joffapoffa
simonhalmstad skrev:Bild Här är ett bra exempel på hur bra kvalité Volvos klädsel är eller var, gäller ju så klart att hålla efter det men tycker inte det ser dåligt ut efter 8 år & 19.000 mil. Tidigare har ju den dyra inscription kollektionen hållit högre kvalité och känns mer lyxigt, så på 90-serien ska man nog välja det dyraste med ventilation om man vill ha högsta kvalité & hållbarhet. Gillar inte att de klätt bilarna med plast på baksidan på stolarna i 90 serien, antar dem gjort så för det ska va billigt att tillverka, men innan var det riktigt läder runt om hela stolen.
Har du recondat eller underhållit den på något speciellt sett?
Koppling föll i golvet

Hej Har en V60 D4 2014 (181hk) där kopplingen[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]