Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
I min xc70 my16 verkar farthållaren inte förstå att man bör bromsa om man blir omkörd i 120 och får den omkörande för nära (ca 10m). Man får ha nerver av stål om man inte ska bromsa själv då. Att avståndet skulle ökat med tiden är en klen tröst om man sitter i bakluckan på den andre. Inte kan väl 90-serien vara lika kass? Hur blir det då säkerheten och självkörande i framtiden?
av Lövet
Den ska göra så. Så länge avståndet ökar så bromsar inte bilen.
Tänk själv vad som skulle hända om bilen plötsligt bromsade i den situationen, du skulle bli påkörd bakifrån direkt.
av III
Japp, normalt, min gör så också och tycker det funkar bra, avståndet växer ju, åker bilen in framför och saktar ner bromsar din bil.
av Mwi
Tycker den funkar bra på V70/XC70 2016 kanske kunde den vara lite mer på i accelerationen, men om framförvarande bil saktar in så bromsar den och kommer man i fatt något och hastighetsskillnaden är stor så bromsar bilen hårt. Men att den skall börja bromsa när någon kör om och går in för snävt framför har jag aldrig känt behov av.
av mf135
Lövet skrev:Den ska göra så. Så länge avståndet ökar så bromsar inte bilen.
Tänk själv vad som skulle hända om bilen plötsligt bromsade i den situationen, du skulle bli påkörd bakifrån direkt.
Men när jag hade bil utan aktiv farthållare så bromsade ju jag tills avståndet kändes säkert (även om det också var för kort enligt rekommendation). Fungerar säkert avstånd på ett annat sätt nu? Och som du säger själv så kan man ju bli påkörd bakifrån om bilen framför bromsar, det är just det som kan hända mig, alltså att jag kör på den framför . Eller var det inte så du menade? Och den bakom får väl bli arg om jag undviker att köra in i den framför (hans försäkring får betala). Om han kör på mig direkt som du skriver, ligger han inte lite nära då tycker du? Farthållaren tvärnitar ju inte precis Jag tycker det låter som ett konstigt resonemang. Jag har köpt en ny bil bil och vill väl inte ha ett system som snarast ökar risken för man är inte lika alert pga systemet fungerar för det mesta. Systemet är otillräckligt i högre farter och tät trafik. Förbättringspotential finns.
Användarvisningsbild
av Momentum
mf135 skrev:
Lövet skrev:Den ska göra så. Så länge avståndet ökar så bromsar inte bilen.
Men när jag hade bil utan aktiv farthållare så bromsade ju jag tills avståndet kändes säkert (även om det också var för kort enligt rekommendation). Fungerar säkert avstånd på ett annat sätt nu? Och som du säger själv så kan man ju bli påkörd bakifrån om bilen framför bromsar, det är just det som kan hända mig, alltså att jag kör på den framför . Eller var det inte så du menade? Och den bakom får väl bli arg om jag undviker att köra in i den framför (hans försäkring får betala). Om han kör på mig direkt som du skriver, ligger han inte lite nära då tycker du? Farthållaren tvärnitar ju inte precis Jag tycker det låter som ett konstigt resonemang. Jag har köpt en ny bil bil och vill väl inte ha ett system som snarast ökar risken för man är inte lika alert pga systemet fungerar för det mesta. Systemet är otillräckligt i högre farter och tät trafik. Förbättringspotential finns.
Reklamera bilen, lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka
av Z28
Vet du.. Vad som är säkert avstånd fungerar på samma sätt som det alltid har gjort oavsett vilka hjälpmedel man har i bilen. Det betyder att det är FÖRAREN som tar beslutet och handlar därefter. Sen skriver du att du inte vill ha ett system som ökar olycksrisken för att man inte är lika alert. Med tanke på det uttalandet så tycker jag inte att du ska använda farthållare överhuvudtaget, du kanske inte alls borde köra bil.
Användarvisningsbild
av Vojje
10 meters avstånd till framförvarande med en hastighet av 120 km/h efter en omkörning är inte mycket att hänga i julgranen eftersom man färdas fortare än 30 m/s. Det borde alla som tycker sig vara mogna för körkort vara rörande överens om.
Att släppa gasen och bromsa lätt tills avståndet är ca 100 meter är den enda riktiga manövern i det läget.
Misstänker att farthållaren går att ställa på betydligt snävare avstånd än 3 sekunder, vilket gör den till ett riktigt farligt instrument.
av Tjocken
visst kan det kanske kännas läskigt att bilen framför ligger lite nära för en kort stund, men bilen räknar och känner av flera flera flera gånger per sekund om avståndet ökar/minskar/är konstant. Minskar avståndet så uppfattar bilen det snabbare än vilken människa i världen, ökar avståndet så finns det ju ingen risk att något händer. Är avståndet konstant så bromsar ju bilen ner så att avståndet blir efter den inställning man själv valt.

Jag har själv testat systemet i olika hastigheter och med framförvarande bil som bromsat i olika tempon, och aldrig behövt ingripa. Och bilen har bromsat betydligt snabbare än vad jag reagerat även fast jag suttit på helspänn eftersom situationen varit uppgjord.
Så detta är absolut inget fel på bilen och det är så alla aktiva farthållare arbetar och så dom är utformade. Så lita du på din bil, det är inga problem alls.
Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]