Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Premiärvisning på V90 idag hos handlarna. Kände köplusten och tog en tur för att bekanta mig med V90 i verkligheten och inte bara kika på nätet..

Stor som bara attan på utsidan, men hu vad trång den är på insidan, det låga taket, sidorna som lutar innåt och de förkrympta fönstren gör ju att det känns trångt och klaustrofobiskt litet inne i bilen.

Hade förberett mig på att den lutande bakluckan skulle stjäla rejält av bagaget men blev förvånad att även sidorna lutar inåt på bilen och stjäl massor med utrymme på den ledden också.

Varför är det omöjligt att kombinera "premium" med funktionellt, praktiskt och smart. Bilen är ju megastor på utsidan.
Rent personligen tycker jag du har en förmåga att överdriva i mångt och mycket... Visst är den inte jätterymlig sett till yttermått, men att kalla den klaustrofobisk inuti är ju bara löjligt.
Provsatt också en i dag och ja, jag tycker nog det är mer klaustrofobiskt att åka både varutransporthissar (som är mycket större) och flygplan.

Fick för övrigt ingen känsla att den var trång, men visst den kanske är trång i förhållande till dess yttermått, det låter jag vara osagt då jag inte jämfört siffror med övriga bilar med dess yttermått jämfört med rymd invändigt.
Var inne på Volvo och tittade på V90, och även jag tycker att bilen är för stor utvändigt i förhållande till insidan.
Jag överväger att köpa en lätt begagnad V70 istället.
Design nissarna har tydligen tagit över för att göra de bilen premium som är viktigare än vettig funktion tyvärr.
Knäutrymmet i baksätet i nya V90 är ju fantastiskt bra och slår många konkurrenter. Där har Volvo verkligen lyckats tycker jag och flera journalister nämner också knäutrymmet.

I Vi Bilägares test av Audi A6, nya MB E-klass och S90 har Volvon med god marginal det bästa benutrymmet bak. När det gäller övriga mått är Volvo lik de andra med undantag för takhöjd fram som är sämre än konkurrenterna.

Så här summerar Vi Bilägare:

"De flesta kupémått är likartade och alla testbilarna uppfattades som generöst rymliga i både fram- och baksäte..."
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1002.31 KiB) Visad 1169 gånger
Passat väntar på dig. Men det är ju inte den du vill ha. För innerst inne vill du ha en snygg bil mer än en praktisk.
Känner inte heller igen att den är klaustrofobisk, benutrymmet i baksätet är enligt min bedömning väldigt bra precis som framgår i tidigare inlägg.
Har kört S90 med taklucka och V90 med panorama, vet inte hur stor skillnaden är i takhöjd i en bil utan lucka/panorama. Jag är 1,90 lång och satt väldigt bra både i framsäte och baksäte.
Jämförelse med V70.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (490.75 KiB) Visad 1337 gånger

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]