Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi kommer nog köpa en ny XC90 snart. Först tänkte jag en D5:a, men sedan kom jag på att vi nog kör max 1 000 mil per år och oftast korta sträckor och då är väl en T5:a att föredra? Dels skattemässigt men också för att inte slita på partikelfiltret?

Jag har dock inte hittat så mycket information om T5 254 hk med AWD på nätet. Inga direkta tester.

Är den bra? Något jag ska tänka på? :-)
av MTH
Hade jag själv valt mellan T5 och D5 hade jag utan tvekan valt en T5. Betydligt trevligare motor och så slipper man det hemska dieselljudet vid acceleration och tomgång. I jämförelse med T6, som är min favorit i XC90, saknar man i och för sig lite drag men för vardagskörning duger den gott. I USA finns T5 enbart med 5 säten, vet inte om det är så på den svenska marknaden men det kan vara värt att kolla upp.

Här är två forumtrådar från Swedespeed angående T5:

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ith-the-T5

http://forums.swedespeed.com/showthread ... 5-momentum
volvoamatören skrev:Tack för input! Mycket intressanta länkar. Men visst blir andrahandsvärdet sämre med bensin då många i Sverige vill köra diesel idag?
Det där tenderar väl lite att.. Inte vända kanske men jag upplever inte dieselhysterin så stor längre. Klart att andrahandsvärdet är en faktor man gärna vill ta hänsyn till men i slutändan ska ju ändå DU trivas med bilen. Våga bensin! :)
av Perra79
Med tanke på dom få milen du kör så är ju bensin en självklarhet och sen så ska du ju köpa bilen som DU vill ha och inte nästa köpare... Nä satsa du på en T5 det är motorn för dig tycker jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt är relativt, i en så stor tung skogsmullebil tycker jag det är bra mycket trevligare att köra med en diesel med mycket bottenvrid.

I en mindre sportigare bil föredrar jag helt klart en mera högvarvande bensinare.
volvoamatören skrev:Tack för alla synpunkter! Det blir nog T5 då. :-)

F ö finns tydligen inte 5-sitsversionen av XC90 alls i Sverige, så det får bli 7-sits (fast de två längst bak lär vara nedfällda hela tiden).
Volvo petar ut osålda vagnar för andra marknader i Sverige, LE, många av dessa är 5 sits

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]