Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står i begrepp att eventuellt köpa en ny XC90 och funderar då på om jag ska välja till luftfjädring (kostar ju en del) eller inte? Jag är inte så intresserad av att bilen kan höja och sänka sig vid lastning och i- och urstigning utan mest på att försöka få en så mjuk körning som möjligt.

Jag har läst att vid lite sämre underlag på landsvägar kan det skumpa rätt rejält i XC90:n. Stämmer det? Hur mycket bättre, om något, blir det i så fall med luftfjädring? Någon som har erfarenhet både med och utan detta? :)
Jag provkörde en XC90 med luftfjädring före beställning, men tyckte påslaget var för mycket så jag beställde utan. Några veckor sedan hämtade ut min tillfälliga XC90 som jag har i väntan på leverans, då utan luftfjädring. Direkt efter det ändrade jag beställningen och lade till luftfjädringen. Bilen har en helt annan stabilitet och lugn med luftfjädringen. Den vanliga fjädringen är mycket gungigare. För mig, som aldrig har haft luftfjädring var valet enkelt när jag hade provat båda.
På biltypen krävs det enligt mig luftfjädring. Den rullar på väldigt skönt med det tillvalet. Klart att det går bra utan också, men det är helt klart bättre med det tillvalet.

Jag tycker att funktionen som underlättar i och ursteg är väldigt fiffig med (bilen sänker sig extra mycket när man stänger av)! :D

Jag har kört med 19, 21 och 22" och jag tycker det går bra oavsett. XC90 är tyst, dock är T8 tystare än övriga. Jag hörde att luftfjädringen var uppgraderad till MY17 för att den skulle gå mjukare över ojämnheter. Vissa hade klagat på att det lät (eller något liknande) över skarpa ojämnheter.
Fick just en offert av en handlare med Inscriptionpaketet, istf Momentum med massa tillval. Då ingår dock 20-tumshjul istf 19-tumshjul. Jag har läst att större hjul gör att bilen känns mycket hårdare när man åker över gupp och liknande. Men om jag har valt luftfjädring, vilket jag har, kompenserar denna för de större hjulen då?
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]