Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
http://www.autobild.de/artikel/bmw-5er- ... 62867.html

Kul läsning! Volvon är ju klart snyggast utom kanske bak.

Men eftersom jag snart ska byta bil så blir jag återigen störd på det här med fyra cylindrar. Förutom ljudnivån och fjädringskomforten samt infotainment ligger Volvon jättebra till i alla ronder, och komforten kan ju bero på att den har 20" (kan tycka det är osmart att sko en testbil med 20"...)

Men Volvon kommer ohjälpligt efter de andra två i motorkapitlet. Det stör mig att Volvo lagt ner större motorer. Den drar 6,8, BMW:n 7,2 och Mercan 7,0. Båda de är mycket snabbare och har mycket mer harmoniska motorer. Inga snälla ord om Volvos motor här. Samma i test efter test utom de svenska.

Vad göra? Volvon snyggast och finast inredning. Men jag vill ju ha en ordentlig motor...

PH
Jag har åkt 530xd 2 år och den är onödigt snabb i de flesta fall. Gångkulturen är ju givetvis bättre men jag är ganska övertygad om att man kan leva med 4an. D5an är ju inte någon slö bil även om den är långsammare än dessa bilar.
Svårt val. Jag känner exakt likadant. Tidigare har Volvos största modell alltid lockat mig, det dyraste motoralternativet har jag alltid trånat efter, även om jag aldrig ägt en T6 eller V8. De nya fyrorna går imponerande bra för att vara fyror, men fyra kommer alltid vara mindre än sex. Femmorna som Volvo hade var en bra kompromiss, trevligt ljud men inte lika dyra och tunga som en sexa. Det är en speciell känsla att smyga iväg med en bil som har stor motor med många cylindrar, redan när man startar kommer en välbehagsrysnig som en fyra aldrig någonsin kan ge.

Det där med infotainment skulle jag däremot inte haka upp mig på. Oavsett vilken bil du väljer kommer du lära dig funktionerna första veckan.

Angående däcken och fälgstorlek vet jag inte vad Volvo tänker med. 20" ger nog ok komfortegenskaper om de hade valt ett smalare däck. 255 är alldeles för mycket, jag tror bilarna skulle rulla betydligt bättre på 235-or. Tittar på man på mer rimliga 19" är det fortfarande 255 breda däck som gäller om jag läste rätt.

Jag tycker Volvon vinner på design, inredning, säten, kvalitetskänsla, säkerhetssystem och modern känsla. Men skulle jag ha möjlighet att välja bil för 500' och mer därtill hade jag tittat på en 535i eller 535d för motorns skull, eller möjligen en Tesla.

Edit: Står valet däremot mellan 4-cyl BMW och S90/V90 väljer jag Volvon.
av Amli
Perra83 skrev:Ingen bil är bäst på allt.
Precis så är det. Gäller att prioritera vad som är bäst för var och en.

Alla 3 är jättefina bilar, inget snack om den saken. S90 D5 AWD är en kanonfin bil att köra! Men det är det här med motorn och hela drivlinan... Det blir inte i närheten av de tyska sexcyl. motorerna och då talar jag inte om prestandan. Det går inte riktigt att sätta fingret på det men det blir bara inte alls samma känsla. Så FÖR MIG går S/90 helt bort.

S90 känns dock som en väldigt modern och fräsh bil att sitta i och köra. Jämfört med framför allt 5-serie känns den sistnämnda väldigt gammal numera. Skulle valet endast bestå av 4-cyl varianter hade jag tveklöst gått på Volvon.
Hur långt bort är nya femman?
S90 D5 AWD var fin att köra och åka, men skulle inte vilja ha den med 1hk mindre. Den är verkligen värd några hästar till.
Ska bli intressant att testa kollegans V90 D3 senare och se om det blir D2 varning på den. :)
T6 har jag inte provat, kan det vara ett alternativ?
W.A.P.E. skrev:T6 har jag inte provat, kan det vara ett alternativ?
Jag har kört båda, och för mig funkar båda lika bra. D5 känns mustigare på låga varv, T6 är snabbare när man gasar på men V90 känns ändå inte som någon raket. T6 är förstås tystare på tomgång. Med tanke på prisskillnaden tycker jag D5 är det mer logiska valet för min del, men jag kan förstå den som vill ha den lenare bensinaren och högre toppeffekt.
Håller med om att 5-serien känns gammal. Den är fin men just lite gammal. A6 börjar också kännas gammal jämfört med V/S90 och nya E-klass.

Måste säga att Volvo verkligen fått till inredningen. Den är både premium och sticker ut. Även Merca har genomgått ett historiskt lyft, gamla E-klass va ju ungefär som en V70II inuti...

PH
Jag har kört 5-serien de senaste tio åren. Nu senast F11 520d Touring xDrive men jag har även kört 6-cylindrigt tidigare. Jag kan hålla med om att inget slår en sexa men 520d är BMW:s mest sålda 5-serie, inte bara i Sverige utan även globalt. 184/190 hk hästar i en fyra som det handlar om här gör ingen speciellt upphetsad. Jämför man D5:an med 520d så blir jämförelsen bättre. Att utmana 530d klarar inte D5:an.

I väntan på min V90 så satt jag en stund i en S90 Inscription i bilhallen i dag och utforskade infotainmentsystemet i detalj. Jag har känt på det tidigare vid provkörning av XC90 och S90. Det är ett alldeles utmärkt system och man lär sig systemet på några minuter. När jag sedan kom ut och satte mig i min 520d så känns inredning och infotainmentsystemet väldigt gammalt trots att jag har navin med appar och allt. Jag kommer antagligen att sakna väghållningen och den öppningsbara bakrutan men annars är det mesta bättre i en V90 verkar det som.

Nya femserien kommer att presenteras i höst. Sedanen börjar säljas under våren och touringen efter nästa sommar.
Tanken med Volvos fyror är väl att de skall kombineras med elektrifiering för att komma upp
I mustigheten hos fler-än-fyrcylindriga-motorer.

Slälv skulle jag adrig betala mer för en T6-fyra än en D5-fyra, inte en chans I "min värld" att den motorn är värd
det Volvo vill ha betalt för den.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]