Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Med loungepaketet följer ju ett 230V uttag i baksätet, bra men hur många prylar har ojordad europakontakt? Kollade på några olika laptops och alla verkar ha jordade stickkontakter och då passar det inte...
Känns fel att sätta en USB-strömadapter i den kontakten för att ladda ungarnas prylar :(
Ja vad man göra åt problemet. Vad pluggar ni andra in för prylar i uttaget?
Användarvisningsbild
av svergie2
Min Mac och nya datorer från Asus, Toshiba etc har ojordade stickkontakter. Är väl typ bara businessdatorer som har jordade kontakter (Dell, HP etc.) :)

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av Perra83
Har jordade kontakter på våra två bärbara. Jag hade bara gjort en adapter så kan man plugga in några enheter.
Hur många ampere fixar bilens uttag?
Användarvisningsbild
av philipsguy
Jag grundar detta på att en av bilarna i Volvo showroom hade denna kontakt. När jag googlade på det fick jag en träff från en finsk ÅF som skriver att V90 har en schuko alltså jordat. Män som vet?
av filippb
Perra83 skrev:Har jordade kontakter på våra två bärbara. Jag hade bara gjort en adapter så kan man plugga in några enheter.
Hur många ampere fixar bilens uttag?
Har för mig att det står 150W så det skulle ge 150W / 230V = 650mA.

Inte mycket, knappt så det går att ladda en tablet med.
Användarvisningsbild
av svergie2
Fast du skjuter ju inte in 230v/0.65A i en tablet.

Snabbladdningen på min mobil ska ha 5V/4A=20W :) En IPad ska tar emot 12W (över 5V)

av filippb
Sant, tack för förklaringen.

Men frågan är, räcker 0.65A i 230V för en dator? Min vill t.ex ha 100-240V med 1.5A (antar att 1.5 gäller vid 100V och att den klarar på mindre i 230V)
Användarvisningsbild
av svergie2
Verkar som att du har fått det hela om bakfoten, datorn vill med största sannolikhet ha mellan 16 och 19V beroende på dator. En gammal laptop jag har vill ha 19v (*) 3.42A (65W) Bild.

Min Mac vill ha 14.85V (*) 3.05A (45W) Bild

Man skjuter aldrig 230V rätt in i en elektronikpryl utan att något stegar ner spänningen, annars hade det luktat bränt länge och väl! Bild Bild

av filippb
Nä men det förstår jag, syftar såklart på input till strömadaptern som i ditt fall säger 1,5 respektive 1,0A. Båda är ju specade högre än de 0,65A som uttaget kan ge, förstår du vad jag menar?
av chaffis75
Jag rekommenderar dig att läsa lite om ohms lag och effekt så tror jag detta blir lättare att förstå.

Fredrik

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Gäller tidigare modeller som jag först&a[…]

Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]