Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B235R
Hej!

Kommer troligen att beställa en V90 i höst. Funderar på om man har nån nytta av Carplay? Om jag fattat det rätt måste man ansluta via USB för att det ska fungera. Hur blir det med telefonfunktionen då? Vilka är fördelarna jämfört med att köra bluetooth direkt?

M.v.h
Lasse
av Gorban
CarPlay fungerar bara med USB. Det är Apple som inte har vågat tillåta CarPlay via USB ännu även om de har sagt att det ska komma. När man ansluter telefonen till bilen via USB och startar CarPlay så stängs Bluetooth av. Telefonsamtal går via USB och görs via CarPlay. Du får tillgång till bland annat meddelanden vilket du inte får på samma sätt utan CarPlay. Jag antar dock att V90 stödjer Siri Eyes Free så du kan göra en hel del med din telefon via röststyrningen och Bluetooth utan CarPlay.

USB-anslutning ger bättre ljudkvalitet för musik än vad Bluetooth gör. Jag kan hålla med om att CarPlay inte tillför så jättemycket, speciellt inte om man kör musik via Volvos Spotify-app. Men kostnaden är inte så stor så har man en iPhone är det ändå en given option till bilen tycker jag.

Kolla in den här filmen om CarPlay i XC90:

Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
av B235R
Hej!

Tack för svaret! Då får det nog bli det också. Som du säger är ju kostnaden inte så stor i sammanhanget.

M.v.h
Lasse
av Gorban
Kolla in min editering med filmen.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Navigationen i CarPlay funkar inte ihop med visningen i huvudinstrumentet eller head up displayen...
av B235R
Ser ju ok ut. Så vill man inte ansluta sin Iphone via USB så kan man använda telefonen via BT.

Gäller tidigare modeller som jag först&a[…]

Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]