Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Tjena!

Jag har suttit och tittat på blocket en del på Mercedes GL årsmodell 2013, och slogs av tanken att en sådan GL 350 Bluetecdiesel ligger på runt 600000, dvs. ungefär vad man får loss en nästan sprillans ny XC90 D5 för på blocket.

Det jag undrar över är om någon här har erfarenhet av köra Mercedesen, och kan jämföra med en ny XC90. Att det finns folk här som har kört XC90 förstår jag! :)

Jämförelser kring komfort, upplevda och faktiska fartresurser, utrymmen, servicekostnader, skattkostnad och annat matnyttigt mottages med varm hand!
av Volvovirgin
Vurderte div. suv'er i 2015 og kikket på ny GL 250 i 2015 rett før faceliften kom. GL skuffet veldig på kjøreegenskaper, der er nok nye xc90 bedrr men synes XC90 D5 har en utrolig masete girkasse og svak motor.Etter min mening kan S90/V90 D4/D5 knapt sammenlignes med XC90 D4/D5 hva gjelder motorkarakteristikk.
av aka06iah
Jag gillar mjuk, kraftfull komfort framför hård, rapp och explosiv sportighet. Mercedes V6:a mot Volvos raka 4:a, hur olika är dom?
av Hyted
Jag förstår inte att man gnäller på volvos D5. Har kört den nästan 3000 mil nu och tycker automaten var tråkig i början. Vägrade segdra osv.
Men efter polestar så är den klockren. Motorn tyckte jag hade kraft så det räckte innan. Skojkörning har jag inte xc90 till.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Volvovirgin
Har selv bestilt v90 d5, da jeg ikke får plass til en stor SUV i garasje og skulle egentlig gå for xc90. Så jeg er absolutt pro Volvo nå etter å ha kjørt BMW og audi de seneste år, men å putte en 2L r4 i en tung SUV føltes veldig masete. At en må gå til en "tuner" og optimere en premium bil til 800.000-1.200.000kr (Norge) for at bilen skal oppføre seg normalt er ikke særlig Premium. Dette synes jeg volvo burde tatt på alvor og fikset uten å måtte benytte seg av Polestar.
av AKarlsson
Tekniknivån känns lägre. Gillar inte mercedes navi etc, känns simpel men är en smaksak. Förarklustret är ju också ganska enkelt. Många kunder har ju varit dåliga på att köpa adaptiv farthållare etc villket jag tycker är synd. Däremot måste ju utrymmet vara bättre än volvo. Den är ju gigantisk.
Har kört mercedes 6a i e klass och visst den har ju finare karaktär men det är ju inte sådär mycket mer effekt i den. 235hk mot 258. (sen visst lite skillnad i vrid också)
av Amli
Jag skulle säga att GL är som en buss jämfört med XC90. Den är ju enorm så utrymmet är så klart bättre i GL. Dessutom är det bättre komfort och finare drivlina. På alla andra punkter skulle jag nog säga att XC90 är en trevligare och framför allt modernare bil.
XC90 är garanterat klart billigare i alla ägande kostnader. Jag skulle absolut välja en ny XC90 före en 3 år gammal GL.

Såvida du inte måste ha det gigantiska utrymmet eller 7-sits skulle jag definitivt rekommendera att jämföra med den mindre och billigare ML/GLE annars. För ungefär samma pris kan du få en -15 eller -16.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Amli skrev: XC90 är garanterat klart billigare i alla ägande kostnader. Jag skulle absolut välja en ny XC90 före en 3 år gammal GL.

Såvida du inte måste ha det gigantiska utrymmet eller 7-sits skulle jag definitivt rekommendera att jämföra med den mindre och billigare ML/GLE annars. För ungefär samma pris kan du få en -15 eller -16.
I GL har de lyckats trolla bort upplevelsen av bilstorleken på ett nästan övernaturligt sätt, något som eventuellt kan straffa sig när man kör in i ett parkeringshus utan att tänka sig för vad man har alla hörn. Den 2013 jag körde var den första med den lite mer radikala faceliften som tyvärr gjorde den lite mer lik ML i utseende. Den gamla GL var verkligen imposant och omedelbart igenkännbar. 2013 och senare försvinner den lite bort i alla SUV-varianter.

För mig är GL lite kungen av SUV:ar. Eftersom jag inte är tekniknörd skulle valet mellan en fräsch 2013 facelift och en ny XC90 vara rätt lätt. GL:n har om inte annat haft en brutal värdeminskning redan och har de bruksiga egenskaperna med (i de flesta fall) 3500kg släpvagn, låsbara diffar, enorma utrymmen etc. XC90 och GL(S) är olika SUV-koncept, och det är ju bra att man kan välja.
av aka06iah
Tack för diverse spännande synpunkter!

Jag måste nog erkänna att jag inte heller värdesätter "det allra senaste" jättehögt vad gäller interfacen mellan förare/passagerare och bilen, utan ser hellre ett par rejäla knappar/vred som gör det dom ska. Hellre en sladd till telefonen än någon svajig state of the art 7G-uppkoppling. Nu raljerar jag förstås, men ni anar nog vad jag menar. Jag har inget emot bluetooth, men har insett jag värdesätter utrymmen, ljud- och åkkomfort, motor, växellåda etc. högre än de senaste typerna av körhjälpmedel, parkeringskameror och sånt.

Så den senaste tekniken i Volvo XC90 får inte mig att gå igång så där riktigt, snarare så att utrymmet i bakluckan eller ljudet när man stänger dörren är bättre. Mercedesen är väl minst 15cm längre och mycket av dessa cm blir utrymme i kupé/lastutrymme.

Hur upplevs de båda bilarnas 4WD? Likheter/olikheter?

Och kraften i motorerna, hur de upplevs av de som kört båda vore väldigt trevlig att höra mer om!

Och som en slamkrypare, någon som har kört Chevrolet Suburban/GMC Yukon/Cadillac Escalade från 2015 och framåt efter den stora uppdateringen? Det är ju också ganska majestätiska bilar, men där blir ju sopparäkningen i en helt annan division!!
av Lövet
Vilken motor är det som är aktuell? Jag har kört ML350 bensin (samma generation som GL men 5-sits) och visst lät motorn skönt men det hände inte särskilt mycket och vi snittade 1.6 liter milen. Det känns inte så modernt idag.

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]

Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]