Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grymt nöjd med bilen, men idag när jag efter en resa med familjen tvättar bilen och torkar av sätena ser jag att sätet på förarsidan efter inte ens 3 månader ser ut som bifogat.... Det är kanten där man stiger i/ur bilen, men vi hade tidigare en V70 med liknande färg/ljusbruna läder och den höll sig fin i alla 7 åren vi ägde den!
1. Någon mer som har erfarenhet av detta?
2. Vad gör man åt det? (Går att laga? Reklamation till återförsäljaren?)
Stellan
Bilagor
IMG_1256.JPG
IMG_1256.JPG (669.6 KiB) Visad 1702 gånger
Det har jag sett på ett par olika modeller, både S60, V60 -MY14, 15, 16 osv med sportstolar och läder.
Det är en definitiv reklamations sak skulle jag säga och förmodligen blir lösningen att man målar stolen på de ställen som blivit drabbat så att säga om det nu inte finns en journal som säger annat, men kolla upp det!

För att skona lädret lite är det alltid bra att inte "slide:a" in i stolen utan det bästa är att "lyfta" sig i och ur så behöver inte jeans osv skava mot den ytan, ska man behöva det eller inte är svårt att säga dock...
Tackar för input! Tid bokad för byte som garantiärende, det var inga konstigheter när de såg bilden. Inga nitar på byxorna (i princip aldrig jeans) och som sagt klarade sig vår V70 i sju år med samma användning (ungefär 1500 mil per år), så det här är någon form av kvalitetsproblem med klädseln och/eller konstruktionen/designen. Hoppas på det förstnämnda så att det inte uppstår igen efter byte. Svärfars xc60 har heller inga sådana här problem. Nu gäller det att hålla uppsikt på passagerarsidan så inte samma sak uppstår där.
Jag körde 4000 mil (på 9 månader) i en XC90 D5 Inscription (med mörkt nappaläder) och det såg som nytt ut när jag hämtade T8an. Jag har dock rengjort och smort in det ca en gång i månaden. Samma med T8an nu. Har amber nappa och rengör det ofta med tanke på att smutsen syns fort. Är dock noggrann att smörja in det efteråt. Behandlade hela interiören innan bilen hämtades också.
XC90_Executive skrev:Jag körde 4000 mil (på 9 månader) i en XC90 D5 Inscription (med mörkt nappaläder) och det såg som nytt ut när jag hämtade T8an. Jag har dock rengjort och smort in det ca en gång i månaden. Samma med T8an nu. Har amber nappa och rengör det ofta med tanke på att smutsen syns fort. Är dock noggrann att smörja in det efteråt. Behandlade hela interiören innan bilen hämtades också.
Vad använder du för produkter till din läderklädsel?

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]