Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FlipperNo1
Undrar om det är någon mer som märkt att 8 ans växel inte läggs i när man kör i 95-120km/h typ med T8 an när batteriet är slut eller man kör Charge eller Hold ? Den ligger alltid på 7ans växel och växlar man upp till 8an så efter ca 15-20sek växlar den ner igen och det spelar inte någon roll i vilket körläge man använder.

Rätt onödigt för orken finns i bilen så detta skulle inte behövas och den dricker ju mer med för varvtalet går upp.
Användarvisningsbild
av Perra83
En lägre växel betyder inte alltid att motorn drar mer. Volvo liggar alltid på den rätta sidan. Skulle du ha upptäckt att den lägger i åttan för tidigt då är det inte heller vara bra. I 90 varvar min strax över 1200 varv på åttan. AC ska drivas och laddning av batteri. Lite ork finns vid dom varven men desto mer vid 1500 i 90.
Användarvisningsbild
av FlipperNo1
Perra83 skrev:En lägre växel betyder inte alltid att motorn drar mer. Volvo liggar alltid på den rätta sidan. Skulle du ha upptäckt att den lägger i åttan för tidigt då är det inte heller vara bra. I 90 varvar min strax över 1200 varv på åttan. AC ska drivas och laddning av batteri. Lite ork finns vid dom varven men desto mer vid 1500 i 90.
min lägger inte i 8 an i 90 utan att jag gör det och jag tycker den ha bra ork under den tiden växeln ligger i därav att jag är konfurdersam.
Användarvisningsbild
av FlipperNo1
Perra83 skrev:En lägre växel betyder inte alltid att motorn drar mer. Volvo liggar alltid på den rätta sidan. Skulle du ha upptäckt att den lägger i åttan för tidigt då är det inte heller vara bra. I 90 varvar min strax över 1200 varv på åttan. AC ska drivas och laddning av batteri. Lite ork finns vid dom varven men desto mer vid 1500 i 90.
min lägger inte i 8 an i 90 utan att jag gör det och jag tycker den ha bra ork under den tiden växeln ligger i därav att jag är konfurdersam och i 120 ska den väl ändå gå i tycker jag.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör jättemycket motorväg och den brukar ligga under 2000 varv i 120+, så jag antar att den ligger i 8an??

Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla det själv, då jag inte har några paddlar på ratten.
Användarvisningsbild
av joel80
Kan du inte inte bara slå över spaken i s-läget så du ser?
av perhall
XC90_Executive skrev:Jag kör jättemycket motorväg och den brukar ligga under 2000 varv i 120+, så jag antar att den ligger i 8an??

Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla det själv, då jag inte har några paddlar på ratten.
Står det inte "D7"/"D8" när man kör? Det gör det ju i alla andra bilar med automat...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nej, står bara D eller B.

Finns inget sportläge på XC90 som dom andra modellerna. För sportläge väljer man "Dynamic" (eller "Power" som det heter på T8) med körlägesväljaren.

På T8, som inte har en mekanisk växelväljare, finns inget "manuellt" läge. Det finns bara P, R, N, D, B och sedan kan man växla ner så den motorbromsar.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. Trodde spaken funkade likandant som på min V60 TE -16. Jag har ju också separata knappar för t.ex power-läge...

Gäller tidigare modeller som jag först&a[…]

Luktar avgaser i kupen

Jag gissar att det är den här slangen d[…]

Elpriset

Jag gjorde en liknande uträkning enligt lenna[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Du verkar prioritera komfort och en behaglig k&oum[…]