Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davajn
Ni som nu ägt eran T8 ett tag. Gärna mer än 6 månader, även om jag förstår att dom finns det väldigt få utav... Får gärna dela med sig utav sina erfarenheter och hurvida ni är nöjd med valet eller inte.
Hur har era körcykler sett ut och hur har det fungerat över längre resor?
Har ni någon gång dragit släp med tungt lass bakom och hur har då det fungerat?

Varav jag undrar över detta är pga jag har varit väldigt plågad med min D5 och funderar om man ska gå på magkänslan å skaffa en T8. Saken hör till att jag hade beställt en T8 men i sista sekund så vart dom slut(MY16) och jag var tvungen å gå på en MY17 T8. Vilket innebar ett betydligt högre pris som jag inte riktigt kände mig helt glad att betala.

Jag är inte heller särskilt imponerad över förbrukningen på D5 motorn. Tror jag har ett snitt nu på 0.85-0.9l/milen.
Sedan går det ju inte heller förbise hur ansträngd D5 motorn känns å vara. Kört en XC70 D4 nu ett tag då min XC90 varit inne på verkstan. Och den känns mindre ansträngd och drar gärna mer på växlarna i lägre varvtal än nya VEA motorn.

Har inte provkört en T6 XC90 men kan inte tänka mig dom beter sig likadant. Måste nog försöka hitta en så man får pröva!
Användarvisningsbild
av MartinS
Spontant känns väl 0.85L/mil rätt bra för en bil i den storleken (luftmotstånd och vikt), med automat och fyrhjulsdrift?
av Davajn
Q7 går runt 1dl billigare med likadan körning och då har den ju mer effekt å större motor. Så jag vet ej riktigt om jag tycker de är godkänt.
Men de är inte största anledningen till varför jag ogillar D5 motorn. Att den ligger å växlar ner hela tiden å får arbeta hårt på höga varv är inte bra. Den låter så otroligt ansträngd och motorljudet är hemskt.

Småpetitesser för vissa kanskemen, jag gillar de inte iaf. Hoppas en T6/T8 kan bota lite av de.
Är du missnöjd med prestanda och förbrukning på D5 men nöjd med bilen i övrigt så är T8 rätt väg att gå!

Är extremt nöjd!! :-)-) Körde ca3500mil i en D5 Inscription innan T8an levererades och det är vad som saknades i bilen enligt mig.

Förbrukningen är svår, eftersom det har väldigt stor betydelse vad det är för typ av körning man gör och hur ofta det går att ladda. Vid bara stadskörning som jag kör just nu så klarar jag mig på bara el och inte en enda droppe bensin. Men jag kör ofta samma sträcka motorväg och med D5 blev förbrukningen ca 0,8. T8 med fulladdat batteri klarar sig på ca 0,5. Utan att ladda innan, ca 0,85.

Som jag skrev i en annan tråd var det under en vecka inte möjligt att ladda något alls. Jag körde då ca 50 mil motorväg och 8 stadskörning. Förbrukningen blev 0,87l/mil, uppmätt vid pump, 98 oktan. Dvs ungefär samma siffra som jag fick med D5an. Trots att T8 har nästan 200hk och 200Nm extra! :twisted:
av Davajn
Tycker det känns som överraskande bra siffror för T8. Men hur tung är din gasfot egentligen? När du säger motorvägsfart snackar vi 120-130 eller är du en broms på vägen å ligger å gnuggar 90km/h? :)

Hur långt brukar du i snitt komma när du kör stadskörning på ren el?

Har cirkus en mil in till stan så i teorin tar jag mig in å ut till stan på ren el... Men ställer mig tveksam ;)

Hoppas V90 CC kommer med T8 motorn. Då blir det nog svårt å hålla sig!
Kör i ca 120km/h.

Nu när det är varmare ute kommer jag ca 3 mil på en laddning vid den typen av körning. :D Den brukar visa 40km räckvidd när den är fulladdad, utan förklimatisering.
av perhall
Fick tyska ams med posten idag. De testade XC90 T8 mot MB GLE 500 e 4 Matic och Volvon vann! De var inte nöjda med komforten i Volvon, både fjädringskomfort och ljudkomfort fick mycket kritik. 20" Conti SC5 och luftfjädring. I övrigt vann Volvon flera ronder: säkerhet, bromsar, kaross/utrymme. De klagade inte så mycket på att den har fyra cylindrar, vilket de brukar göra. Drivlinan klart snålare än Mercan men inte lika len i gången. 0-100 på 5,9, 21 km räckvidd på el.
av perhall
Kul ändå att Volvo vinner över Merca i världens ledande motortidning (tror jag), som har HQ i Stuttgart där Mercas HQ ligger!!

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]