Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag provkört en D5 AWD (via ett besök hos Volvobil Torslanda). 235 hk till trots och en i övrigt mycket snygg bil (jag håller V90 för att vara klassens snyggaste bil, klart snyggare än Audi och BMW, nya E-klass finns ännu ej som kombi) har jag ingenting till övers för motorn. Den ger ett oerhört klent intryck. Låter fult och är relativt kraftlös jämfört med sexcylindriga konkurrenter.

Är det jag som är bil-/motorentusiast eller blir det här ett seriöst problem för Volvo? Det finns ju ingenting som tyder på att förbrukningen är nämnvärt lägre så jag har svårt att förstå varför en så härlig bil bestyckas med en så medioker motor.

Läste den här och de tycker likadant:
http://www.autobild.de/artikel/audi-a6- ... 59411.html

Notera att tysk motorpress generellt är mycket positivt inställda till Volvo... så även AutoBild..

Per
Att de bara har en 4:a är väl enbart på grund av kostnaden? De tappar säkert en den entusiaster pga att de inte har någon 6:a men de pengarna sparar de lätt in på minskad utvecklingskostnad.

Sen tror jag att omställningen mot hybrider kommer gå rasande fort och då minskar behovet av stora förbränningsmotorer.

Jag kör själv en 140hk passat idag och kommer byta upp mig till en 190hk V90CC om den motsvarar förväntningarna. Jag bryr mig inte det minsta om att det "bara" är 4 cylindrar. Jag sticker ut hakan och hävdar att den stora massan tycker som jag, att 4 cylindrar är tillräckligt. 8)
Ingenting slår en sexa, helst en rak från BMW. Men jag håller med ovanstående talare. Vi lever i en tid med VÄLDIGT snabba förändringar när det gäller bilars motorer. Många tillverkare utvecklar även på trecylindriga motorer nu. Volvo kommer med en trea kombinerat med en elmotor och lovar fantastiska prestanda när det gäller acceleration.

Hybrider kommer troligen bara existera under en kort period i bilens historia. Allt talar för att vi snabbt kommer att gå över till elbilar. Det kommer på sikt att gå med förbränningsmotorerna som med kamerafilmen. Endast entusiaster med speciella bilar kommer att hålla på med bensinmotorer och biltillverkarna måste vara beredda på att snabbt ställa om.
Kanske kunde man fortsatt med 5-cyl men 6-cyl diesel känns långt borta för Volvo, har liksom aldrig fått tummen ur.
Och när de aldrig stoppade V8'an i V70'n blev man lite besviken.
Välkomnar 3-cyl T5 hybrid senare.
Inte oväntat olika åsikter och det är ju bra. Håller med om att hybrid och allt sånt är bra, men man kan ju fråga sig vad vitsen med att ta bort två cylindrar är (eller en när 4-cyl blir 3-cyl) eftersom det knappt sparar någon soppa.

Autobild eller Autozeitung gick igenom alla SUV:ar och kunde inte hitta något samband alls mellan färre cylindrar och lägre förbrukning.

Motorpressen saknar såklart 6 cyl, Porsche nu senast har ju tagit bort 2 cyl i boxter och numera är Merca 300 bensin och BMW 330i 4-cyl.

Audi/VW går dock motsatt väg. Nya A4 finns med 218 hk 3,0-diesel och Amarok har tidigare bara funnits med 4-cyl. Fr o m facelift nu bara 6-cyl...
PH
Hade bara gamla D5 haft en modern automatlåda hade den hållit bra i konkurrensen fortfarande.
perhall skrev:Nu har jag provkört en D5 AWD (via ett besök hos Volvobil Torslanda). 235 hk till trots och en i övrigt mycket snygg bil (jag håller V90 för att vara klassens snyggaste bil, klart snyggare än Audi och BMW, nya E-klass finns ännu ej som kombi) har jag ingenting till övers för motorn. Den ger ett oerhört klent intryck. Låter fult och är relativt kraftlös jämfört med sexcylindriga konkurrenter.
Det här med "kraftlös" och "klen", är det något annat än subjektiva känslor från din sida? Eller påstår du att motorn inte levererar den effekt och det moment den ger sig ut för? Tyska Auto, Motor & Sport gör för övrigt uppenbarligen en lite annan bedömning av motorn än du och den Autobild artikel du länkar till:

"Zum Starten des Motors genügt ein Griff zum silbernen Drehschalter auf der Mittelkonsole, worauf der neue Vierzylinder-Diesel im D5 mit 235 PS zu Leben erwacht. Obwohl er seinen Vorgänger nur um 10 PS übertrifft, verspricht Volvo, dass sich der Zweiliter wie ein Sechszylinder-Diesel anfühlen soll. Um das gefürchtete Turboloch zu eliminieren, setzen die Entwickler auf ein Power-Pulse genanntes System, das mit einem kleinen Kompressor Druckluft erzeugt, die direkt auf die Schaufeln des Turboladers strömt, sobald der Fahrer Gas gibt.

Und das lässt sich schon beim Anfahren spüren: Ohne lang rumzutrödeln wuchtet der Vierzylinder den schweren Wagen aus dem Block und dreht leichtfüßig durchs Drehzahlband. Ganz wegpusten kann der Druckluft-Kompressor das Turboloch zwar nicht, dennoch verblüfft der Zweiliter damit, wie er selbst bei niedrigen Drehzahlen spontan Gas annimmt und durchstartet. Ebenfalls auffällig: Die gute Geräuschisolierung, die nur ein sonores Brummen in den Innenraum lässt, das selbst bei höherem Tempo nicht unangenehm wird. Den stärksten der beiden zum Marktstart angebotenen Diesel kombiniert Volvo serienmäßig mit Allradantrieb, wodurch sich die 480 Nm selbst bei Nässe sicher auf die Straße bringen lassen. Das hohe Drehmoment ermöglicht der sehr sanft schaltenden Achtgangautomatik, schon früh den langen Gang einzulegen, um entspannt zu cruisen."

http://www.auto-motor-und-sport.de/fahr ... 07952.html

Och vad Autobild beträffar verkar omdömet hänga på vilken av deras artiklar man väljer att läsa:

"Der Motor macht einen souveränen Eindruck
...
Für spontane Kraft sorgt ein elektrischer Kompressor: Der schaufelt verdichtete Luft zum Turbolader. So lungert die Turbine nie lange im nach ihr benannten Loch herum, der große Wagen hängt gut am Gas. Die 235 PS und 480 Nm machen einen souveränen Eindruck, den Vierzylinder hört man nur im Stand heraus. Ansonsten unterdrückt zumindest innen aktiver Gegenschall (Active Noise Cancelling) das Vierzylindergebrumm."

http://www.autobild.de/artikel/volvo-v9 ... 87777.html
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB-[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]