Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Klagomål på Volvos succémodell: Uppmanas att släppa ut luft ur däcken

Volvo gör succé världen över med nya XC90 – men även solen verkar ha fläckar.
Ägare vittnar om att 600 000-kronorsbilen har bullerproblem.

http://www.aftonbladet.se/bil/article22940671.ab

Återstår att se hur detta utvecklar sig...
av Davajn
Håller med. Fått en ny xc70 som lånebil nu medans min xc90 är på verkstan för 12:e gången. Det är verkligen en enorm skillnad i däckljud samt vägljud. Man hade ju som vant sig vid det, men nu med denna lånebil börjar man ju undra om nått inte stämmer på xc90in... :(
Användarvisningsbild
av ThomasT
Mccartney skrev:Kan det inte var fenomenet med bredare däck som ökar bullret? Antar att däcken är bredare på xc90 än xc70.
Så är det ju givetvis, men då får man ju lösa det när man konstruerar en ny bil...

.
av Niclas
Mccartney skrev:Kan det inte var fenomenet med bredare däck som ökar bullret? Antar att däcken är bredare på xc90 än xc70.
jag har kört både nya Q7(knäpp tyst) och XC90 med 21" hjul och det är som natt och dag i skillnad. Det var nästan en njutning att gå tillbaka till V70 från XC90.
Användarvisningsbild
av Derank
Provkörde en xc90 hos åf en kort stund förra veckan och den var mer bullrig än min xc60. Xc60 var ännu mer bullrig innan jag sänkte lufttrycket till 2, 3bar. Nu är den hyfsad upp till 120kmph. , från 120 - 180km låter den som faaan

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Jag har reagerat över samma, körde för två veckor sen rätt långt i en XC90 D5 med 21" och den var rejält bullrigare än min A6 (som inte heller direkt har små däck utan 255-45-19 Pirelli Zero).

Hoppas de lyckas bättre med S90/V90 och får ordning på XC90.

Vore intressant att testa en XC90 med 18" för att se hur tyst den blir...

V70II var ju väldigt tyst när den kom och är det fortfarande...

PH
Användarvisningsbild
av bjornw
Har skrivit om det förut och det är en av de största plumparna på XC90. En bil i den klassen ska vara tyst. Efter att ha kört den med vinterdäck blev jag lite lugnare men det är inte helt bra ändå.

På visningen av S/V90 surrade jag med en Volvo-snubbe om ljudnivån och han påstod att de lägre bilarna var tystare, de har mindre hjulställ som är bättre avvibrerade. En högre bil kräver en hårde sättning enl honom. Jag tycker det delvis låter som bortförklaringar, förmodligen tog tiden slut så de hann inte ta fram bra lösningar på det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]