Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vivaldi
Kollar på att beställa en V90.
Kinetic ser väldigt prisvärt ut jämfört med Momentum kan jag tycka vid en första anblick, håller ni med mig eller missar jag ngt?
Inscription blir för stora pengar så det är uteslutet.

Som jag ser så är det stora skillnaderna på kinetic + business och momentum att det senare har keyless samt eldriven baklucka + lite kosmetiska skillnader som inte verkar jättestora.
Båda har textil-klädsel så där skiljer inget alls (!?)
Prisskillnad ca 22000kr.
Hur kan man motivera den prisskillnaden?

Andra frågor.
Vad jag kan se så är tonade rutor inte valbart, stämmer det?
Det stod någonstans att samtliga rutor är tonade 25%, är det ngt nytt? Tankar på det?

Det står att "Fjärrstyrt centrallås med keyless start" är standard.
Det innebär alltså som jag tolkar det att jag måste trycka på nyckeln för att öppna bilen, sedan när jag sätter mig så kan jag starta och köra bilen genom att ha nyckeln i fickan?
av Gorban
vivaldi skrev: Andra frågor.
Vad jag kan se så är tonade rutor inte valbart, stämmer det?
Det stod någonstans att samtliga rutor är tonade 25%, är det ngt nytt? Tankar på det?
Bilrutor är alltid något tonade och det är det som avses här.
Det står att "Fjärrstyrt centrallås med keyless start" är standard.
Det innebär alltså som jag tolkar det att jag måste trycka på nyckeln för att öppna bilen, sedan när jag sätter mig så kan jag starta och köra bilen genom att ha nyckeln i fickan?
Ja det är rätt uppfattat.
av dfa
Du har helt rätt att det är lite för mycket pengar som skiljer paketen jämfört med vad man får om man lägger till Business till Kinetic.
Ex kan man tycka att det borde ingått 18" fälgar för alla motoralternativ för Momentum (ex för D4)

Däremot tror jag att princip alla Momentum även köper Business Advanced paketet, då får man halvläder, kurvljus och en väldigt trevlig 12" instrumentpanel som kan visa navigation t.ex för en ganska liten slant.

Intressant är att man får betala extra för Business paketen för 90 serien. På andra modeller (ex V40 är ) blir det ett prisavdrag istället. Dvs en V40 Momentum Business Advanced kostar inte mycket mer än en Kinetic utan Business paketet. Paket och rabatter borde harmonisera mellan modeller över tid.

Tror att man har denna prissättning på paketen i 90 serien för att man helt enkelt (räknar med att sälja) säljer bilar ändå.
Priser och utrustning ändrar ju sig från år till år och ju äldre en modell är. Se t.ex XC60 Classic vad som ingår idag.
av permikael
Vad jag har upptäckt:
Kinetic:
Kan ej ha tonade rutor.
Ej den stora "hastighetsmätaren"
Ej kromat utblås
Ej kromade lister
Någon mörk panel som standard inne,men går att välja aluminium utan kost( kan vara fel i konfiguration).
Enbart en 18" fälg att välja på
Får inte ens välja "solskydd" bak.

Så för den petige är det en del att "störa" sig på.

Men en D3 Automat Kinetic med business paketet, med eldriven baklucka och 18":are är ändå en helt OK bil.
Just nu är Klimatpaketet samt VOC bra prissatt.
av Lövet
Så länge man inte snålar bort LED-ljusen tror jag man kommer åka alldeles utmärkt i en Kinetic. LM-fälgar är ju inte direkt svårt att komplettera med efteråt om man känner för det. Rutor kan tonas efteråt också.

Nu låter jag säkert gubbig men det känns mest som "trams" i Momentum-paketet numera. Instämmer med permikaels sista stycke.
av permikael
Lövet skrev:Så länge man inte snålar bort LED-ljusen tror jag man kommer åka alldeles utmärkt i en Kinetic. LM-fälgar är ju inte direkt svårt att komplettera med efteråt om man känner för det. Rutor kan tonas efteråt också.

Nu låter jag säkert gubbig men det känns mest som "trams" i Momentum-paketet numera. Instämmer med permikaels sista stycke.
Är faktiskt lite besviken att inte halvskinn är standard i Momentum.
Jag skall inte beställa bil förens om ett år, alltså MY18, hoppas att det är lite bättre paket då :roll:
av dissonans
Det värsta är väl att man inte verka få beställa taklucka till Kinetic. Jag får inte heller kombinera tygklädsel med elstol. Konfiguratorn som har fel eller är det faktiskt så?
av Malmstroem
Kan mycket väl vara så att elstol inte går. Det är inte så många år sedan som det inte gick att beställa elstol till XC70 Momentum Business Edition. Vill minnas att jag försökte göra det en gång, och att det då var omöjligt. Sedan släppte de på kravet, men då hade jag redan införskaffat en annan bil.
av Perra79
permikael skrev:Vad jag har upptäckt:
Kinetic:
Kan ej ha tonade rutor.
Ej den stora "hastighetsmätaren"
Ej kromat utblås
Ej kromade lister
Någon mörk panel som standard inne,men går att välja aluminium utan kost( kan vara fel i konfiguration).
Enbart en 18" fälg att välja på
Får inte ens välja "solskydd" bak.

Så för den petige är det en del att "störa" sig på.

Men en D3 Automat Kinetic med business paketet, med eldriven baklucka och 18":are är ändå en helt OK bil.
Just nu är Klimatpaketet samt VOC bra prissatt.
Sen kan du inte heller välja detta till en Kinetic
-Drive Mode Settings
-Cd spelare
-4 zons klimatanläggning
-värme i ratten
-Värme i framrutan
-Dimljus fram

Sen är det en hel del andra småsaker som inte ens är värt att nämna... Men det som väger tyngst enligt mig att gå för en Momentum istället för en Klinetic är just den stora 12,3 tums stora displayen som jag tror kommer göra bilen snyggare och lyxigare
Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

Har för mig jag har: https://www.oljemagasi[…]

Drivremmar

Man kan skruva loss multihjulet och dra på[…]