Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davajn
Har ett måndagsexemplar som besvärat mig och nu har nya problem uppstått. Tänkte höra om andra har haft liknande besvär.

Någon som har problem att det blir brusljud när man streamar via bluetooth? Har provat olika telefoner med samma resultat.

Samt har bilen börja bete sig underligt på stolsinställningarna. Helt plötsligt kan den börja packa ihop sig till 1:ans minne då man öppnar dörren, fastän jag stängde av bilen i 3ans minne. Ibland gör den inte det så det känns ju inte som något som ska vara där.
Alltid använt samma nyckel då detta skett och den andra nyckeln har ej varit i närheten.
En gång när sambon körde den så börja den trycka upp hon mot taket... ??:-/

Växellådan har börjat växla konstigt för mig och anser den gjort det ett tag nu. Tidigare så var den lite hackig men nu på sistone upplever jag den som att den slirar onormalt mycket när man ska iväg. Det blir som en dubbelväxling på samma växel före den greppar tag ordentligt. Det är inte alla gånger det händer utan det är snarare vid en viss belastning.

Vill minnas att växlingarna har skett väldigt sömlöst då bilen var ny och aldrig några tendenser till sådana slirningar som jag känner nu.
Börjar undra om den tagit stryk av den körning jag haft i vinter. 1300mil har varit med 2ton på dragkroken i vintermiljö så det har gått ganska tungt.
Fast kanske är normalt att den börjar bete sig så här efter 1500mil?

Fick också uppleva en konstig sak när jag körde på dynamic mode. Den vägrade växla upp från 4an. Drog spaken till vänster för manuell växling, och då hoppa den upp 2 växlar. Fastän jag inte ens växlade upp.

Tutan slutade och fungera vid senaste uppdateringen också.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Bluetooth använder jag inte. så den kan jag inte svara på.

Stolsinställningarna har jag inga problem med, ibland kan det dock bli att den inte ändrar sig om vi båda är precis vid bilen med varsin nyckel. Den vet nog inte vilken av oss det är som låst upp i de fallen.
På dig låter det dock som den ändrar sig först efter man satt sig, för mig börjar den röra sig så fort man öppnar dörren.

Växellådan har jag alltid haft öppen converter (slirande) på första växeln till man börjat rulla lite men visst kan det kännas som en extra växling när den låser upp.
Lite skillnad är det nu när det är varmt ute, i vintras så kunde den ligga med öppen converter även på några av de andra växlarna också innan den blev varm.
Generellt har jag inte mycket att anmärka på, dock så vill den vissa dagar ha rullat några minuter innan växlingarna blir sömnlösa.

Dynamic mode har jag inte haft några problem med, det är ju bara vid snabbare gasuppsläpp som den håller kvar växeln för sportigare körning, men det verkar inte vara ditt fall.

Gällande senaste uppdatering så har jag fått lite strul med internetuppkopplingen tidvis.
Får biland gå in och slå av/på internet ett par gånger innan Spotify funkar.
Dessutom verkar sätesvärmen i baksätet ha gett upp samtidigt.
Har även råkat ut för att backkamera och BLIS inte fungerade vid ett tillfälle efter uppdateringen

En annan sak är att den är väldigt känslig när man rullar in för ett stopp och motorn stängs av innan man står still.
Jag vill gärna släppa lite på bromsen det sista för att det inte ska bli så kraftigt stopp. Men då går motorn väldigt lätt igång igen så det blir oerhört stötigt.
av Davajn
Stolen rör på sig automatiskt när man öppnar dörren. Sambon hade en teori att om man t.ex klickat på 3an(där har vi minnet för att packa ihop stolen å dra den tillbaka) och hoppat ut ur bilen sedan stängt dörren och låst. Om den då inte hunnit packa ihop sig helt till 3ans läge så vill den gå till 1ans läge när man öppnar dörren igen.
Inte provat ut detta men känns som det inte skall vara där iaf.

Förstår inte varför volvo inte implementerat ett alternativ i inställningarna att när man satt bilen i parkering & öppnar dörren, så drar den tillbaka stolen till ett minne som man får välja själv.

Känner väldigt igen mig på det där med start/stopen. Har nämnt det till min tekniker och han tycker det inte heller var "bra" kalibrerat. Ganska enkelt fixat genom att hastigheten måste vara 0 innan motorn stängs av. Nu kan man ju rulla lite och den försöker stänga av den. Då får man som du säger att den hackar till lite.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]