Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zacket
Hej!

Är i tankarna om att skaffa en T8. Kör en hel del bil i arbetet och har därför lite frågor om räckvidd osv.

Hur långt räcker elen i hybridläge? Kör ca 15 mil där jag sedan kan ladda och åka hem de 15 milen igen. Ligger väl i ca 120kmh.

Hur långt når man egentligen på en tank då man ligger i 120?

Har ännu inte haft möjligheten att provköra en T8, hur är den? Kört 4 st BMW 530 de senaste 12 åren och tycker att den är fantastiskt skön att köra, ger Volvon samma känsla?

Ni får gärna ge mig fler anledningar till varför XC90 T8 är fantastiskt och vad man absolut inte får missa utrustningsmässigt. Berätta gärna även om nackdelarna som finns.

Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
av svergie2
Du är inte idealkunden för en plug in, du kommer kanske kunna köra 3-4 mil på el och så går bensinmotorn resterande sträcka. Inte en särskilt stor besparing Mao

Skickat från min Huawei Mate 7
av zacket
svergie2 skrev:Du är inte idealkunden för en plug in, du kommer kanske kunna köra 3-4 mil på el och så går bensinmotorn resterande sträcka. Inte en särskilt stor besparing Mao Bild

Så elen går endast 3-4 mil även i hybridläget? Hur många mil klarar man sig på en tank tror du?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle säga att i 120km/h handlar det om 2-2.5 mil.. Speciellt vintertid.. På min V60 D5 TE kommer jag nu ca 35-38km i 110-120km/h.. Vintertid strax under 30km. Kör jag i stadstrafik eller landsväg är det en mil till.

Tanken på min är 45l. När jag inte har elen drar den ca 0.6-0.7l/mil i motorvägsfart. (diesel) Jag skulle inte vara förvånad om T8 drar 1l/mil när det är slut på batteri.
Att du kör i hybridläget har ingen betydelse.. Elen räcker bara så länge du har kräm.. I hybridläget kommer den dock köra mindre på elen vintertid eftersom den prioriterar upp kupévärme och komfort jämfört med pure-läget.

I motorvägslunk blir det heller inte speciellt mycket regenerering då det inte är så många inbromsningar.
Användarvisningsbild
av svergie2
50l är tanken på i XC90 T8. Som Joel säger så ligger förbrukningen runt litern (9.8 motorväg enligt amerikanska tidningar).

En D5 eller T6 hade nog passat bättre om du absolut inte vill ha hybridtekniken, eller om du virrar mycket i city.

Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör ungefär hälften av mina mil med resor kortare än 3 mil.. Och hälften med resor mellan Gävle-Sthlm. Så jag är inte den perfekta hybrid-kunden heller.. Men jag har ändå en skapligt låg förbrukning.. Snittet ligger runt 3.9l/100km. (mätt vid pump) och just nu står färddatorn efter 78 mil på 2.9l/100km. (I det är ca 34 mil Gävle-Stockholm, där jag laddade i Stockholm.)

Mina 16-17 mil till Stockholm brukar hamna på runt 0.5l/mil i snitt.. Tack vare att jag börjar med fullt batteri.

Nu blir ju siffrorna lite annorlunda med en XC90.. Men tänkte att du kanske kan få en uppfattning om påverkan av eldriften och hur det funkar vid längre resor.
av XC90freak
Jag har en T8. Jag kör ung 3 mil varje dag till jobbet, där jag kan ladda, en del resor i jobbet, mellan 3-5 mil, sen åker jag hem, 3 mil.
Jag ligger på 0,85 per mil i snitt. Dom har gjort tanken alldeles för liten på T8 enligt mig. Tycker att det är en massa tankande hela tiden.. Kör bara Statoil 98 oktan.
Sen är Volvos organisation runt denna bil skrattretande, dom vet inte vad service är. Nästa bil jag köper blir en Mercedes.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör mycket motorväg med min T8. Kör du 10 mil i 120km/h i hybridläget så är det inte säkert att batteriet är slut. För i den hastigheten sparar den på elen. Körde senast igår 9 mil motorväg i 120+ och började med 1/4 batteri. Snittet blev 0,8(verklig). Samma resa med fullt batteri brukar sluta på ca 0,6l/mil. Tankar betydligt mer sällan än den D5 Inscription jag körde innan.

Kvalitetskänslan är sjukt hög! Nappaläder, läderklädd i-bräda, intellisafe och b&w är enligt mig helt nödvändigt.

Jag rekommenderar att köra i läge Pure så mycket som möjligt. Går att köra 3-4 mil ganska enkelt då!
av mikeS80
XC90freak skrev:Sen är Volvos organisation runt denna bil skrattretande, dom vet inte vad service är.
Tråkigt att höra att Volvos organisation inte har förbättrats. Jag trodde att man förbättrat den nu när man tar bra betalt för sina produkter. Senast jag åkte ny Volvo var den full med sk "egenskaper" enligt Volvos serviceorganisation, för så fort att ett missljud eller liknade uppträdde på flera kundbilar blev den genast klassad som en egenskap hos produkten och inte som ett fel som skulle åtgärdas...
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Mina 16-17 mil till Stockholm brukar hamna på runt 0.5l/mil i snitt.. Tack vare att jag börjar med fullt batteri.
Jag vill inte komma från ämnet, men jag hade en V60 D4 MY15 som hyrbil förra veckan. Körde 160mil, varav cirka 130 var motorväg med momsad skyltfart, resterande 30 var köande runt Stockholm i rusniningstrafik. Den snittade 0,49 vid pump under den resan.... Känns inte som du sparar en enda centiliter på att köra TE mellan Gävle-Sthlm, eller missar jag något?
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]