Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tflex
Hej!

Ska lägga order på en XC90 R Design. Velar dock mellan D5 & T6.

Har försökt hitta "verkliga" förbrukningssiffror på T6:an utan framgång. Då vi kör ca 1000 mil om året så är
kanske inte bränsleförbrukningen så avgörande. Då kanske det är värre med andrahandsvärdet.

Någon som sitter på siffror? Övriga tips och råd mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Med bara tusen mil om året hade jag tagit en t6 utan att tveka
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Förbrukning lär hamna strax över litern. Andrahandsvärdet är bra på T6 så det behöver man inte vara orolig över.
Användarvisningsbild
av Derank
kör du en T6a på litern gör du det bra, men det kanske går, jag vet inet exakt men jag skulle tippa på att en T6a i min ägo skulle dra 1,5 och uppåt, utan problem. Ligger på 1,3 i dagsläget på XC60n D4a
av Gorban
Ja T6 helt klart. Jag skulle välja bensin om jag hade kortare körsträcka men jag kör 3500 mil per år och ser D5 som enda rimliga alternativet om man vill ha lite prestanda och rimlig förbrukning. Nu talar jag V90 och i en XC90 lär en D5:a upplevas som slö jämfört med en T6:a.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
D5 går jättefint! Men den är inte snabb. En T6 går minst lika fint, dvs vibrationsfri, bra växlingar osv, den är dessutom betydligt snabbare. Det går klart inte att jämföra förbrukning med en T8 med urladdat batteri, men en liten fingervisning ger det. Jag trodde att den skulle dricka mer än vad den gör. Jag har aldrig varit över 1 liter per mil i snitt. Högsta hittills är ca 0,85 och det var motorvägskörning med urladdat batteri.

Vilken typ av körning är det du gör mest? Inte tänkt på T8?
av volvojesus
Tflex skrev:Hej!

Ska lägga order på en XC90 R Design. Velar dock mellan D5 & T6.

Har försökt hitta "verkliga" förbrukningssiffror på T6:an utan framgång. Då vi kör ca 1000 mil om året så är
kanske inte bränsleförbrukningen så avgörande. Då kanske det är värre med andrahandsvärdet.

Någon som sitter på siffror? Övriga tips och råd mottages tacksamt.

Jag körde en XC90 T6 tur/retur mellan Göteborg-Stockholm med farthållare och 21" däck och fick en snittförbrukning på 8.2 liter/100 km
Stadskörning kanske ligger runt 14 l/100km

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]