Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbed
Inom några veckor skall förhoppningsvis min nya XC90 D5 Inscription levereras. Jag har läst ganska mycket på Swedespeed http://forums.swedespeed.com/forumdispl ... 90-(2016-) om att många tycker att bilen har för mycket bakgrundsljud, framförallt från däcken, om man jämför med andra bilar i prisklassen. Hur besvärande detta är verkar variera med fälgstorlek och med vilka däck bilen levereras med. Continental och Pirelli verkar vara mindre bra ur denna synpunkt än Michelin såvitt jag förstår. Vika däck som sitter på bilen när den levereras beror tydligen på vilket land man bor i.

Nu är jag nyfiken på vad ni som kör bilen idag tycker. Är bakgrundsljudet i kupén besvärande? Vilka däck har ni? Någon som vet om någon ändring i detta avseende är att vänta inför MY17?
av scanspeak
Kjører d5 inscription med 285/35 r22 landsail 588 de er bra på dårlig norsk asfalt og støyer/sporer vesentlig mindre enn pirelli-som jeg og har testet..syntes ikke bilen støyer noe i det hele tatt men noe dekkstøy er det jo selvsagt med tanke på 22"
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev:Hur kommer det sig att du valde Landsail till en XC90?
Slut på pengar efter att ha löst ut bilen? :roll: :roll: :roll: För mig är det helt oförståeligt hur man kan köpa en av världens absolut säkraste bilar och sedan sätter man på riktiga skitdäck, det enda som håller bilen kvar på vägen.
Användarvisningsbild
av Derank
Det du tycker är Skit, kan andra tycka är bra. Har du ens kört på landsail nångång?

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av scanspeak
De ble testet av NAF (Norges "tuv")
Og de kom bra ut der..
I Norge har vi så mye dårlige veier og da er ofte disse premium dekkene helt forferdelige
å kjøre på-sporer noe helt forferdelig..spesielt pirelli :shock: De er umulige og jeg skjønner ikke at de kan levere nye Volvo med pirelli i norge overhode :roll: .landsail bremser meget bra både på,tørr og våt asfalt..ifølge testen..og om jeg sklir av veien grunnet dårlig grep :cry: Ja da kjører jeg alt for fort. 4x285 dekk gir MYYE grep.. :evil:
av scanspeak
XC90_Executive skrev:Hur kommer det sig att du valde Landsail till en XC90?
Jeg spurte min dekk forhandler hva jeg burde velge..
Han anbefalte da disse grunnet de ikke sporer overhodet og de får bra test -bremser meget bra både på tørt og vått føre.. :-)-)
Användarvisningsbild
av bjornw
Hur ljudnivån upplevs i en bil är subjektivt men den här frågan har varit uppe förut och vi är flera som upplever nya XC90 som bullrigare och slamrigare än konkurrenterna, speciellt jämfört med nya Q7. Därmed är den inte dålig och den är klart tystare än genomsnittet men pratar vi bilar för 500 kkr och uppåt finns det många som är tystare. En standard XC70 är påtagligt tystare, som jag upplever det.

Det går dock att dämpa ner ljudnivån från däcken i efterhand. Stomljud (dvs vibrationer) är snudd på omöjliga att få bort annat än genom att byta till mjukare däck med mer gummi (typ 19" fälg eller mindre). XC90 har inte mycket stomljud och därför går det förmodligen att isolera runt hjulhus och golv på egenhand för att sänka ljudnivån.

Vår XC60 har jag lagt en del energi på och den har väldigt lågt däckljud, mycket lägre än den XC90 med 21" jag provat. Däremot har den en del stomljud som på "fel" väg och i låga temperaturer (= hårda däck) blir påträngande och det kommer jag inte åt.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]