Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinGunnang
#1065358
Jag sitter och räknar på om V90 kommer kvalificera sig som miljöbil och bli skattebefriad under 5 år.

Transportstyrelsens formel: (https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... befrielse/)
95 + 0,0457 * (tjänstevikt i kilo – 1372)

Tjänstevikten för V90 varierar enligt 1 825 och 2 100 kilo enligt Teknikens Värld (http://teknikensvarld.se/volvo-v90-offi ... bi-263275/)

Det skulle ju ge att en D4 Automat (119g/km) som väger minst 1898 kilo skulle kvalificera sig som miljöbil. Jag tycker det är riktigt stor skillnad på 1825 och 2100, är det primärt motorerna som väger olika?

Har ju ändå lite betydelse när man tittar på Total Cost of Ownership, 1500/år i skatt i 5 år = 7.500:-
av andersuw
#1065364
MartinGunnang skrev:Det skulle ju ge att en D4 Automat (119g/km) som väger minst 1898 kilo skulle kvalificera sig som miljöbil. Jag tycker det är riktigt stor skillnad på 1825 och 2100, är det primärt motorerna som väger olika?
Dieslarna kan tänkas väga lite mer än bensinarna och de starkare motorerna lite mer än de svagare (t.ex. på grund av det utbyggda turbo- och/eller kompressorsystemet). Men några stora skillnader i vikt tror jag inte det handlar om. Typ av låda gör nog en del. Automaten väger sannolikt mer. Och sedan tillkommer all möjlig extrautrustning som en viss bil kan ha eller inte ha.
av Gorban
#1065400
AWD väger ju också. 2100 kilo gäller antagligen T8 som ska ha både batteri och elmotor till bakaxeln.
av filippb
#1065406
I ett finskt produktblad som någon annan här på forumet hänvisade till (https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnas ... to_V90.pdf) uppges D4 väga 1733 kilo, bara 2kg mer än T5 som ligger på 1731. D5 väger 1817kg.

Precis som andersuw så trodde jag på större skillnad mellan diesel och bensin men så verkar alltså inte vara fallet. D5:ans awd och power pulse utgör sannolikt de extra 84 kg.
av andersuw
#1065415
Gorban skrev:2100 kilo gäller antagligen T8 som ska ha både batteri och elmotor till bakaxeln.
Sant. Där blir det sannolikt en rejäl viktökning jämfört med alla andra drivlinor, även om man inte behöver något Haldexsystem för fyrhjulsdriften.
Användarvisningsbild
av V9097
#1065436
Perra83 skrev:Miljöbil tror ja blir svårt för V90 förutom TE modellerna.
Jag tror inte det är helt otänkbart att V90 D3 och D4 med manuell låda blir miljöbil med omkring 110g/km
av andersuw
#1065523
V9097 skrev:
Perra83 skrev:Miljöbil tror ja blir svårt för V90 förutom TE modellerna.
Jag tror inte det är helt otänkbart att V90 D3 och D4 med manuell låda blir miljöbil med omkring 110g/km
Tror inte det är omöjligt när det gäller automaterna heller. V70 D4 med automat har ju funnits som miljöbil både i årsmodell -15 och -16, dock med begränsningar i max däckdimension. Min egen V70 D4 -15 hade varit miljöbil om den gått ut från fabrik med 225/50 R17 istället för 235/40 R18. Både varianterna ligger på 0,45 liter milen men den ena ger noga taget ett CO2-värde på 117 g/km och hamnar under miljöbilsgränsen medan den andra ger 119 g/km och hamnar över.

De förbrukningssiffror vi hittills sett för V90 är ju i paritet med dem för V70 så det är bara några ynka gram CO2 hit eller dit det handlar om. Och det lär väl Volvo kunna fixa på ett eller annat sätt. Kanske inget de prioriterar kortsiktigt just nu i samband med lanseringen men det kan mycket väl komma inom en ganska snar framtid.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1065528
Ja okej, de allra "minsta" motorerna går kanske att pressa ner till gränsen för miljöbil. Hoppas Volvo tänker på oss som kunder och prioriterar trevliga motorer före ryckiga snåldieslar. 1500-2000kr betalar jag gärna i skatt för en kraftigare maskin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]