Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomtomtom
Jag är sugen på att beställa en XC90 T8 men är lite orolig för den lilla bensintanken. Med dieselbilen jag kör i dag kommer jag över 100 mil på en tank. Hur långt kan jag räkna med att jag kommer med bensinmotorn i en XC90 på full tank och med fulladdat batteri om jag kör på landsväg?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag testade lite idag. Körde 17,1km landsväg som går lite upp och ner. Hade i "save" för att se vad förbrukningen ungefär skulle bli med ett tomt batteri. Är en 90-väg men går ner i 70 och sedan 50 en kort bit genom ett samhälle. Medelförbrukningen blev 0,67l/mil, med bara bensinmotorn.

Tänkte jag skulle testa att köra exakt samma sträcka imorgon i hybridläget och se vad det blir då :)
av tomtomtom
Jag har 7 mil pendling per dag för att ta mig till jobbet och hem. Jag kan starta med fulladdat batteri men har ingen möjlighet att ladda på jobbet. Vad tror du att en rimlig gissning för snittförbrukning kan vara på en sån resa på 7 mil? Runt 0,3 l/mil?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har bara haft den 3 veckor så har inte hunnit testa jättemycket.

Frågan är bara hur man ska lägga upp körningen. Det beror ju klart på hur vägarna ser ut. Antingen först Pure och köra slut på batteriet eller välja hybrid hela vägen. Eller ta Save en bit och spara på elen.

Sen har det givetvis betydelse hur klimatet är. Nu när det börjar bli varmare märker jag att det går att köra längre på el t.ex.
av tomtomtom
Precis! Här finns utrymme för massa test märker jag. :)

Själv velar jag mellan en XC90 och en Tesla Model S där XC90 är förmodligen det mest praktiska alternativet. Hade Volvon bara haft dubbla räckvidden på el hade jag inte behövt fundera.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]