Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Som jag förstått det är luftfjädring tillägg, och att det bara blir på bakaxeln om du väljer tillägget. Dock så verkar det inte vara riktigt klart med exakt vad som ingår och hur det paketeras -- så det är nog bäst att du reder ut ordentligt med din återförsäljare vad som finns.
av andersuw
Henry_Fågeljazz skrev:Hittar inte alternativ för att välja luftfjädring på V90. Finns det inte att tillgå eller är det standard på V90?
Det är definitivt inte standard men jag har inte heller hittat det i "Bygg Din Volvo" ännu. Finns dock i den tyska konfiguratorn och kostar där ca 2000 euro extra. Luftfjädringen finns bara på bakaxeln men kommer tillsammans med "Four-C-teknologi" som möjligen också skulle kunna innebär att framfjädringen är en annan än den vanliga trots att den inte är luftbaserad.
av Gorban
Luftfjädringen fanns i konfiguratorn för S90 men är nu bortplockad där och saknas för V90. Men som påpekats tidigare finns den i den tyska konfiguratorn.

I det här klippet ser man knapparna i bagageutrymmet för att höja och sänka bilen. Jag tycker även att klippet visar bilens linjer väldigt bra. Bilen är snyggare än i konfiguratorn.

av Sharkbait
Gorban skrev: I det här klippet ser man knapparna i bagageutrymmet för att höja och sänka bilen. Jag tycker även att klippet visar bilens linjer väldigt bra. Bilen är snyggare än i konfiguratorn.

Fantastiskt att Volvo visar i en reklamfilm hur lite man kan lasta i nya V90. När de lastar i klätterutrustningen så blir det inte mycket med plats kvar ute i spetsen/bak.
av Gorban
Henry_Fågeljazz skrev:Lite skumt med luftfjädring endast bak som har namnet Four-C. Det borde betyda att även framaxeln påverkas på ett eller annat sätt.

Henry
Endast bakaxeln är luftfjädrad men alla fyra stötdämparna kan justeras automatiskt för olika hårdhestsgrader och vägförhållanden. Det är precis samma system som jag har på min BMW. Där är luftfjädrad bakaxel med automatisk nivåreglering standard på touringen medan aktiva stötdämpare är tillval.
av KrilleW
Henry_Fågeljazz skrev:Lite skumt med luftfjädring endast bak som har namnet Four-C. Det borde betyda att även framaxeln påverkas på ett eller annat sätt.

Henry

Varför då?

Four-C har ju nödvändigtvis ingenting med luftfjädringen att göra.
Four-C är ju ett system där dämparna styrs elektroniskt efter "körprofiler" och känner av körstilen automatiskt och anpassar sig efter det. Luftfjädringen sitter separat på bakaxeln utöver detta system.
av Gorban
Sharkbait skrev:
Gorban skrev: I det här klippet ser man knapparna i bagageutrymmet för att höja och sänka bilen. Jag tycker även att klippet visar bilens linjer väldigt bra. Bilen är snyggare än i konfiguratorn.

Fantastiskt att Volvo visar i en reklamfilm hur lite man kan lasta i nya V90. När de lastar i klätterutrustningen så blir det inte mycket med plats kvar ute i spetsen/bak.
Max lastutrymme är inte vad jag letar efter i en kombi. Jag tycker en kombi är snyggare än en sedan och jag behöver lite mer lastutrymme. En gång per år lastar jag min BMW Touring helt full. Det är när vi bilar ner till Österrike. Då kan jag fortfarande dra över insynsskyddet. Så jag tror inte bagageutrymmet i V90 kommer att bli något problem för mig. Då är jag mer bekymrad över 60/40-delningen av baksätet. Det är riktigt korkat.
av Malmstroem
Jag ser också 40/60 systemet som ett gigantiskt steg ned.

På bilderna i filmen ser det också ut som om skidluckan är liten och inte går ner till golvet på lastutrymmet.

Jag har skidlucka på nuvarande A6 Allroad, den är hyfsat stor och går hela vägen ner till golvet i lastutrymmet. Om V90s baksäte hade varit utformat på det sättet hade jag kunnat leva med det. Men nu verkar det vara verkligen dåligt. Som det verkar nu så kommer det nog att bli en showstopper för mig. Som tur är verkar det som om BMW, Audi och i viss utsträckning Mercedes fortfarande bryr sig om oss som enkelt vill få med ett par skidor i bilen.

Lite synd är det med tanke på att jag tycker bra om Volvo och ägt 940, 850, första V70, V70N och nu har en XC70 -12 och A6 Allroad -16. Jag hade planerat att byta ut XC70 till en V90CC, men nu ser det ut som om det inte blir fallet -- tack vare den mindre genomtänkta baksäteslösningen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]

B230F går fett

Har nu täppt vacum läckaget men den g&ar[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Det låter väl då som att det kan […]