Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hyted
Hej!
Pilot Assist som fungerar upp till 130 km/h istället för 50km/h och som inte behöver en bil att följa kommer MY 2017 på XC90, V90 och S90.
Vet någon om XC90 MY16 kommer kunna uppdateras?
av Hyted
Ingen som vet??
OM det inte går kommer jag bli riktigt sur!
Då tror jag att vi som har 2016 års XC90 sitter illa till när dom ska säljas. Riktigt illa till.
av Amli
Varför är det bara upp till 50km/h och måste följa en bil? Är det bara tänkt att ha i körkörning?

Jag har svårt att tro att det skiljer något i hårdvara så det bör rimligtvis att gå att uppgradera.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Detta problem - att man är tidigt ute och sedan blir besviken när förbättringar införs är ju inte nytt precis. :(

Snarare får man räkna med att det blir så nästan varje gång man köpen något. Att vänta är ju sällan något alternativ då det inte i förväg går att bedöma när det är rätt läge att slå till. :???:

Trist men ett faktum.

Henry
av lirsa
Min ÅF sa till mig - när jag hämtade min XC90 för två veckor sedan - att MY16 är förberedd för allt som kommer MY17 och att det bara skulle vara att tanka mjukvara. Det hade de fått lära sig på utbildningen för MY17.

Dock frågade jag om power pulse- och försäljaren såg ut som ett frågetecken. Märkligt med tanke på att det är en ganska stor nyhet för MY17, dock är det ju tyvärr ingen mjukvara.

Vi får hoppas att jan har rätt!
av Hyted
Henry_Fågeljazz skrev:Detta problem - att man är tidigt ute och sedan blir besviken när förbättringar införs är ju inte nytt precis. :(

Snarare får man räkna med att det blir så nästan varje gång man köpen något. Att vänta är ju sällan något alternativ då det inte i förväg går att bedöma när det är rätt läge att slå till. :???:

Trist men ett faktum.

Henry
Irriterande tycker jag att en vara inte är klar när den börjar säljas. Att det blir förändringar efter 2,3,4 år är inget konstigt men efter bara 1 försäljningsår är dåligt tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är mycket datorer och tekniska funktioner i en ny bil.. Där går utveklingen så fort att antingen får man följa med och uppdatera funktioner i bilarna varje år eller ha "gamla" bilar redan efter nått år.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Skulle tro att det är rent tekniskt möjligt, allt som behövs är nyare mjukvara, enda risken som jag ser är att det finns annan ny hårdvara till MY17 som inte finns i dagens bilar.
Ett ex. är tex. D5 som kommer med PP, det är mycket troligt att även motor behöver en uppdatering för att stödja PilotAssist i 130, kommer de då göra en egen uppdatering för den äldre D5an bara för detta?

Samtidigt så skulle det uppfattas väldigt positivt för oss kunder, känns som det ligger i tiden att göra vissa förbättringar och funktionstillväxt i redan släppta produkter.
Finns en massa funktioner som faller under samma rubrik: Large Animal Detection, Run off Road Mitigation, Spotify, Android Auto osv.
Egentligen skulle detta kunna vara en helt ny marknad, där man säljer nya funktioner som tagits fram till befintliga kunder.
Användarvisningsbild
av mikeman
lirsa skrev:Min ÅF sa till mig - när jag hämtade min XC90 för två veckor sedan - att MY16 är förberedd för allt som kommer MY17 och att det bara skulle vara att tanka mjukvara. Det hade de fått lära sig på utbildningen för MY17.

Dock frågade jag om power pulse- och försäljaren såg ut som ett frågetecken. Märkligt med tanke på att det är en ganska stor nyhet för MY17, dock är det ju tyvärr ingen mjukvara.

Vi får hoppas att jan har rätt!
Power pulse är ju ett helt system med tank, slangar etc så det kan inte uppdateras med mjukvara. :) Mycket möjligt att pilot assist kan uppdateras så hoppas att säljaren har rätt om det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]