Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1054240
Är det inte märkligt att D4 190 hk är dyrare än T5 254 hk? Så är det inte hos andra märken. Det märkliga är att bland mina vänner/kolleger som kollar tjänstebil funderar ingen på T5 utan alla är inne på D4 eller D5.
För min del är valet givet: T5...
Per
Användarvisningsbild
av na96gen
#1054244
Kan bara hålla med! Markandspris? då diesel fortfarande är glödhett i Sverige. Men hallå, själv skulle valt T5 alla dagar i vecka för D4an.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1054252
Upplever samma, bensin är borttrollat från huvudet på folk. Jag är helt inne på din linje Per. (förutom de som uttryckligen gillar dieselkaraktären o vet vad de väljer)
Tjänstebil handlar det väl om att man får lite billigare privatmil om man tar diesel.
Användarvisningsbild
av V9097
#1054257
Tittar man på statistiken från bilsweden.se ser man att intresset för bensin bland volvoköparna sakta kommer tillbaka :D

Andel diesel för V70 har minskat från 93% till 90%, S/V60 från 92% till 87%, XC60 från 99% till 97%, V40 och V40CC från 84% till 65%. XC90 har hittills i år 77% dieselkunder. Gamla XC90 såldes inte ens med bensinmotor sista åren.

En svag vändning tillbaka mot bensin alltså, men från väldigt extrema nivåer. Trenden gäller tex även Golf, Passat och 3-serie. För marknaden som helhet har diesel minskat från 60% till 56% under årets första två månader.

För den som vill gräva djupare i statistiken:
http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... -2016-(ii)

Edit: som svar på frågan: jo det är märkligt att D4 är dyrare än T5
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1054259
V9097 skrev:Tittar man på statistiken från bilsweden.se ser man att intresset för bensin bland volvoköparna sakta kommer tillbaka :D

Andel diesel för V70 har minskat från 93% till 90%, S/V60 från 92% till 87%, XC60 från 99% till 97%, V40 och V40CC från 84% till 65%. XC90 har hittills i år 77% dieselkunder. Gamla XC90 såldes inte ens med bensinmotor sista åren.

En svag vändning tillbaka mot bensin alltså, men från väldigt extrema nivåer. Trenden gäller tex även Golf, Passat och 3-serie. För marknaden som helhet har diesel minskat från 60% till 56% under årets första två månader.

För den som vill gräva djupare i statistiken:
http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... -2016-(ii)
Härligt att höra 8)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1054367
D4an är ju de dom flesta efterfrågar så då vet de att dom kan ta bra betalt. Den motorn har dessutom fått mycket bra kritik. D4 är 13.000kr dyrare plus att man får lägga till 18" fälgar för 9.000kr (som är standard i S90 T5) Hade alla dar i veckan valt T5 över D4, att betala 22.000kr för att få en mycket slöare diesel är det inte värt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1054586
Ett problem är nog att det finns för få bensinbilar att provköra och att folk tror att T5 är törstig. Vilket den definitiv inte är! Den går mjukt och skönt och är snabb när man trycker på :D Givetvis ännu trevligare med Polestar :wink:
Användarvisningsbild
av EjS
#1054616
Har 3 dieselbilar fn. XC70 D5 225 hk, inne på verkstad för ny toppackning, Avensis D4-CAT 177 hk - permanent problem med egr (rök från avgassystemet när den är kall - myyyyycket rök). Motorn bytt 15.000 mil. XC60 D5 205, 20.000 mil, inga problem än så länge :)

Jag går på bensin nästa gång. Gärna utan turbo men stor motorvolym. Bränsleekonomi spelar ingen roll om jag släppar ovanstående.
av Lövet
#1054617
EjS skrev:Jag går på bensin nästa gång. Gärna utan turbo men stor motorvolym. Bränsleekonomi spelar ingen roll om jag släppar ovanstående.
Tyvärr finns det ju inga sådana bilar att köpa längre :(
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]