Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Galmas
Skrället osar illa när man kört ca två mil på pure läget och parkera i garaget , kan det vara batteriet som avger någon gas? Någon mer som reflekterat över detta? Bilen har nu rullat ca 250mil
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Inte lagt märke till någon speciell lukt. Mer än första turen från handlaren och hem. Men då luktar alla bilar lite speciellt. Ska lukta lite extra när jag kört imorgon :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Har du autovärme igång så ät det dieselvärmaren som luktar. Troligen har du det.. Den är nog i auto från leverans. Den bränner lite diesel för att du ska få lite värme i kupén utan att det kostar så mkt el.. Hm.. Jag har stängt av min. Vill själv bestämma när jag dka bränna diesel.
av Galmas
joel80 skrev:Har du autovärme igång så ät det dieselvärmaren som luktar. Troligen har du det.. Den är nog i auto från leverans. Den bränner lite diesel för att du ska få lite värme i kupén utan att det kostar så mkt el.. Hm.. Jag har stängt av min. Vill själv bestämma när jag dka bränna diesel.

Ok, då har vi svaret, det är bensin värmare i detta fallet, där av den skumma stanken antar jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. Såklart bensin... Inte diesel.. Skrev diesel av bara farten. :)
Jag har ju dieselvärmare i min hybrid...
av mikebike
Jag bytte bil eftersom min dieselvärmare luktade illa. Bensinvärmarna i nuvarande och förrförra bilen luktar inte.
av insnöad
BennyL skrev:Men T8:an har ju en elektrisk värmare som går på hybridbatteriet...
Säker på det? Min förra V60 D6 hade både elektrisk och bränsledriven värmare, men i nuvarande T8an misstänker jag att det bara är bränsle som gäller.

I instruktionsboken står det att bilen har "elektrisk värmare eller bränslevärmare beroende på marknad". Det finns inte heller något "inne"- eller "ute"-läge på förkonditioneringen som på D6 och om tillskottsvärmaren (bränslevärmaren alltså) är avslagen under gång märker jag ingen värme i kupén. Någon här i forumet vet säkert hur det ligger till, men det är vad jag tror.

Visst luktar bränslevärmaren lite avgaser. Brukar slå av den om jag kör korta sträckor.
Användarvisningsbild
av joel80
Den har en elektrisk värmare också, men jag är ganska säker på att den hjälpvärmer med en bensinvärmare också.. Eller har jag fel här?
I V60 hybrid klarar i allafall inte den elektriska värmaren att värma kupén så is på rutorna smälter bra när det är några grader kallare än några enstaka minus. (-10 imorse och jag var tvungen att skrapa (halva) rutorna trots elvärmare igång i 40 minuter..)
av BennyL
Jag skall inte säga att det inte är marknadsberende, men Webasto HVH är en ny lösning som Volvo XC90T8 var först ut på när den släpptes om jag förstått det rätt av vad jag läst. Det är en helt annan lösning än den som finns i V60.
Det kan ju dock vara så att den inte sitter i bilar med bränslevärmare, men det rimmar lite illa i min värld. Den är tydligen på 5kW likväl som bränslevärmaren, men tar som sagt av hybridbatteriet, något som kortar körningen på el när det är kallt, vilket inte bränslevärmaren gör :roll:

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]