Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjornp
Hej!

Jag håller på och genomföra en studie där jag tittar på Volvos nya XC90 med fokus på sensus displayen i mittkonsolen. Nu undrar jag om det finns några ägare som kan tänka sig att ställa upp på några frågor? Tack på förhand!

Uppdatering
Har nu skapat ett formulär för att underlätta deltagandet! Ni finner det på följande länk:
http://goo.gl/forms/AH05rhHyV4

Med vänlig hälsning, BP
Senast redigerad av 1 bjornp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GustavB
Har du en uppdragsgivare, eller vad är bakgrunden till studien?
av bjornp
GustavB skrev:Har du en uppdragsgivare, eller vad är bakgrunden till studien?
Själva bakgrunden till studien är att jag genomför detta som examensarbete inom ramarna för min pågående designutbildningen. Det hade varit väldigt uppskattat om ni väljer och delta!
av bjornp
Tack för visat intresse! Jo jag söker respondenter och är intresserad av förarens tankar och upplevelser. Jag tänker mig att ni som är intresserade av att delta får besvara ett mindre antal öppna frågor. Detta kan ske via e-post eller Skype beroende på vad ni föredra, uppskattningsvis tar det ca 20 min att genomföra. PM:a mig om ni känner för att delta, det blir skoj :) !
av bilmannen
Pekskärm är värdelöst. Den går svårligen att använda för att ringa upp samtal eller välja adress eller liknande under färd, eftersom den kräver att man gör exakt rätt för att det skall fungera. Likadant går det inte att "pricka rätt" på de olika "knapparna" när bilen rör sig. Det må se fräckt ut eller verka smart med en pekskärm när bilen står stilla men trafiksäkert vid körning är det inte.

För egen del har jag monterat mobiltelefonen (android) i hållare (mellan ratten och bilens skärm) och använder i stort bara mobilen. Den är lättare att styra.

Röststyrningen kompenserar inte pekskärmens obekvämlighet. Röststyrningen är som bäst skrattretande, oftast blir jag bara arg när jag försöker använda den på grund av dess dåliga funktion.
Användarvisningsbild
av Rillee
Varför är det lättare att styra mobilen som har mindre skärm än den som sitter i bilen?
av bilmannen
Den stora skärmen sitter för långt bort. Armen får inget naturligt stöd och fingrarnas rörelse blir instabil. Därtill sitter inte skärmen i naturligt siktfält. Du måste helt enkelt ta blicken från vägen. Prova själv. -- Naturligtvis borde skärmen ha kompletterats med vanliga knappar, så att man kunde känna sig fram, utan att behöva titta.

Den egna telefonen är monterad på "Brodit" hållare vid luftintaget mellan ratten och pekskärmen. Detta är närmre och handen kan då luta på telefonen, när du styr den med fingrarna. Därtill att telefonen då är bättre placerad i förhållande till siktfältet.

Pekskärmen är förmodligen billigare i produktion är riktiga knappar och ger nyhetens behag. Som funktion är det dock ett klart steg tillbaka. Kommer i framtiden nog mest att återfinnas på lite billigare bilar.
av least
Bilmannen, köpte du en bil för över 500.000 kr utan att ha testa skärmen innan? Och du har i en tidigare tråd klagat på att din T5 är seg. Testade du inte bilen alls innan köpet? Och att en Fiat -99 skulle vara mer driftsäker tror jag inte riktigt stämmer...
av Gorban
bilmannen skrev:Pekskärm är värdelöst. Den går svårligen att använda för att ringa upp samtal eller välja adress eller liknande under färd, eftersom den kräver att man gör exakt rätt för att det skall fungera. Likadant går det inte att "pricka rätt" på de olika "knapparna" när bilen rör sig. Det må se fräckt ut eller verka smart med en pekskärm när bilen står stilla men trafiksäkert vid körning är det inte.

För egen del har jag monterat mobiltelefonen (android) i hållare (mellan ratten och bilens skärm) och använder i stort bara mobilen. Den är lättare att styra.

Röststyrningen kompenserar inte pekskärmens obekvämlighet. Röststyrningen är som bäst skrattretande, oftast blir jag bara arg när jag försöker använda den på grund av dess dåliga funktion.
Kolla lite filmer på youtube för att se hur piloter gör när de ska trycka på knappar när det skakar lite. Man sträcker givetvis inte ut handen rakt i luften med pekfingret först. Om möjligt tar man stöd med något av fingrarna mot panelen för att stabilisera handen innan man trycker.

För övrigt kan jag tycka att min idrive-ratt på mittkonsolen med tillhörande knappar är väldigt smidig för att hantera många funktioner men jag kan definitivt se nyttan med en pekskärm också. Nu kommer BMW med en kamera i backspegeln som kan läsa av handrörelser i luften för att till exempel höja volymen eller zooma kartan.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]