Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helblodsprinsen
Hej!

Helt ny här, vet inte om jag lägger detta i rätt kategori?

Dags för att beställa min första tjänstebil (förmånsbil). Har varit inne på en XC60 hela tiden men nu när man fått se nya S90 så blir jag lite kluven..

XC60 calssic summum D4 FWD Automat + lite extra

Det som lockar med en XC60:

-"SUV-känsla"/ man sitter högre upp och får en bra överblick.
- Alltid gillat bilen pga storleken och komforten.
- 17-modellen /classic summum får jag med det mesta i utrustningsväg som jag vill ha.
- inga "barnsjukdomar" lär finnas?
-leveranstid maj/juni (känns helt OK).

Nackdelar:

- en "gammal" modell, sista året för XC60?
- gammal inredning, känns lite uttjatad.
- är den typen som tycker att de flesta bilar blir fula/tråkiga när det kommer en ny modell/facelift.

S90 momentum business D4 automat

Det som lockar med en S90:

- gillar insidan/inredningen skarpt, snyggast på marknaden enligt mig.
- känns jäkligt modern och kul att va bland de första som har den.
- borde vara riktigt bra komfort och körkänsla.

Nackdelar:

- inte kunnat provköra den ännu.
- kör idag en mindre vanlig bil vilket jag blivit lite trött på och därför varit inne på någon högre crossover/suv.
- har inte begärt någon offert men tror t ex inte att jag får plats med t ex helskinn i min budget. Känns tråkigt om det blir en snikvariant.
- chans till barnsjukdomar?
- kanske är väldigt lång leverantid?

2 helt olika bilar, hade jag fått välja en XC90 så hade jag lätt tagit den pga SUV och helt ny.

Vad hade ni andra valt? För- och nackdelar
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Blev också mindre intresserad av de "gamla" modellerna efter att ha suttit i S90. (iaf i regionerna där man fortfarande ger 400 lakan för en V70)
Säljarna får väl se till att lämna bra rabatter på S90 offerten, var stenhård!
Ja testpilot lär du ju bli - så ha ett öppet sinne :)
Sen är det ju som det är med Classic med massa utrustning versus en momentum...
Användarvisningsbild
av Perra83
XC60 D4 aut fwd där får du i alla fall "nya" motorn och lådan. Det gör enormt mycket. XC60 är som snyggast nu.
Även om det är kul med ny modell men alla barnsjukdomar får mig att avvakta några år. Inga verkstads besök är särskilt roliga.
av Helblodsprinsen
Perra83 skrev:XC60 D4 aut fwd där får du i alla fall "nya" motorn och lådan. Det gör enormt mycket. XC60 är som snyggast nu.
Även om det är kul med ny modell men alla barnsjukdomar får mig att avvakta några år. Inga verkstads besök är särskilt roliga.
Ja den nya lådan ska väl vara riktigt grym?

Verkstadsbesök är väl i mitt fall tidmässigt jobbigt men företaget står ju på bilen så där har jag ju egentligen inget att oroa mig för.

Leveranstid på en S90 var slutet på augusti (pratade med en volvosäljare förut), väntar på att få en offert!

Men känns som att det lutar mot en xc60. Fan att inredningen ska vara så jäkla snygg i S90...
av Helblodsprinsen
W.A.P.E. skrev:Blev också mindre intresserad av de "gamla" modellerna efter att ha suttit i S90. (iaf i regionerna där man fortfarande ger 400 lakan för en V70)
Säljarna får väl se till att lämna bra rabatter på S90 offerten, var stenhård!
Ja testpilot lär du ju bli - så ha ett öppet sinne :)
Sen är det ju som det är med Classic med massa utrustning versus en momentum...
Ja precis, den är nog riktigt fin att köra längre resor med! Det är främst insidan som lockar mig, XC60 känns så fruktansvärt gammal i jämförelse!

Väntar på en offert, vi får se vad det landar på.

Sen skulle man ju gärna vilja provköra innan man bestämmer sig..
av Malmstroem
Hade S90 varit tillgänglig i augusti när jag beställde tjänstebil så är det troligt att jag valt en sådan -- men då har jag redan en XC70 att använda när jag behöver mer bagageutrymme, fyrhjulsdrift och högre markfrigång. Nu blev det en A6 Allroad istället -- för det skulle bli lite för tråkigt med två XC70, alternativt en XC70 och en XC60 utanför huset...

Jag skulle inte oroa mig alltför mycket för barnsjukdomar. Nyare bilar tenderar att vara bättre testade än var de var tidigare, och fel som inte kommer fram vid valideringen kan lika gärna dyka upp mitt i livscykeln (t.ex. Volvos problem med självstannande bilar samt tankmätare). Fördelen med en tjänstebil är att du kommer att lämna tillbaks den när leasingperioden går ut. :wink:

I slutändan rör det sig om vad du själv vill ha. Varken S90 eller XC60 är dåliga bilar -- men de är rätt olika. Välj vad du vill ha, och som är tillräckligt praktiskt. En förmånsbil är trots allt inte gratis, så det är i mitt tycke bäst att välja något man vill ha.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Värt att nämna är att kupén invändigt är mycket större på S90 än XC60 det märker man nu även när man åker i S80 att det är mycket mer plats invändigt än XC60. Hade nog gått på XC60 Classic av dom då man får mest utrustning på köpet & att det är bra kampanjer på den modellen. Men du blir nog nöjd oavsett vilken av dom du nu väljer.
av V60D5AWDPolestar
Gammal mot ny modell.... hade valt den nya utan tvekan då den kommer att kännas frächare länge.
Sedan är nog komforten betydligt batter I S90. Tror inte leveranstiden är något problem.

Så jag hade tagit S90 I ditt ställe.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
S90 alla dar i veckan. Du väljer mot en FWD SUV ??? Varför lida av sitta på andra våningen och vingla när man kör, och ändå inte får fördelarna med SUVens 4WD i terräng?

Nä, ska man glida med FWD hade jag tagit S90 utan tvekan.
Användarvisningsbild
av mane
Om man inte har behov av XC60's mer praktiska lastutrymme eller prompt måste sitta lite högre, så hade i alla fall jag tveklöst valt en S90. (Trots att man precis beställt en XC60 :oops: )

Främst för att det är en nyare modell.
Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]