Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hybris
Jag är ny på forumet och kan ha valt fel avdelning. Rätta mig i så fall :-)

Skall beställa en S90 men vet inte vilken motor jag skall välja. Jag kör endast 700 mil/år och har problem att räkna ut ekonomin i jämförelsen (pris, skatt och förbrukning). T5 är ju 52000 kronor billigare i inköp! Är det någon som kan hjälpa mig? Dessutom undrar jag vilken av motorerna som är kraftigast. Både när det gäller accelleration och segdragning. Jag är övertygad om att alla svar finns att hämta på nätet, men jag har inte klarat av det själv.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttat till rätt forumsdel
av valln
Ja, du är i fel forumdel.
Om du bara kör 700 mil per år kommer värdeminskning och (fiktiv) kapitalkostnad vara de absolut största kostnadsposterna. Skillnaden i kostnad vad gäller skatt och förbrukning kommer att vara inom felmarginalen.

Ska man köra diesel så skulle jag rekommendera att varje resa åtminstone är 5 mil lång.

Förhoppningsvis värderar volvo upp bensinmotorerna och satsar mera på kampanjer, provbilar och lagerbilar.
av sensonic
Jämför du T5 med D5 AWD? Då är det framhjulsdrift mot fyrhjulsdrift också.

Kanske mer rätt att jämföra T5 med D4, då är prisskillnaden försumbar.

Kör du så lite är förmodligen bensin väl så bra för dig, största faktorn blir kanske andrahandsvärdet. idag har vi blivit ett dieselfolk men det kanske svänger igen? En klar komfortfördel med diesel är ju tillvalet värmare med timer eller VOC, kan man väl inte få med bensin?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Finns det inget miljöalternativ då?
Priset på fossila bränsle kommer öka markant i framtiden, dels pga ökad efterfrågan, dels pga höjda skatter
Användarvisningsbild
av V9097
valln skrev:Ja, du är i fel forumdel.
Om du bara kör 700 mil per år kommer värdeminskning och (fiktiv) kapitalkostnad vara de absolut största kostnadsposterna. Skillnaden i kostnad vad gäller skatt och förbrukning kommer att vara inom felmarginalen.

Ska man köra diesel så skulle jag rekommendera att varje resa åtminstone är 5 mil lång.

Förhoppningsvis värderar volvo upp bensinmotorerna och satsar mera på kampanjer, provbilar och lagerbilar.
Detta tycker jag sammanfattar bra :-)-)

Behöver du AWD så finns ju T6 AWD 8) Skämt åsido, antagligen kommer en T5 AWD lite längre fram, den finns ju till XC90 numera.
av andersuw
valln skrev:Ska man köra diesel så skulle jag rekommendera att varje resa åtminstone är 5 mil lång.
Varför?
av valln
Jag rekommenderar åtminstone 5 mil körning per resa för att dieselmotorn tar längre tid att få upp motortemp och att partikelfiltret ska kunna förbrännas på ett optimalt sätt.

En annan grej är att dieseln inte klarar lagring lika bra som bensin och det är bra att förbrukningen inte blir för låg vissa delar av året, ex. om man kör väldigt lite på vintern.

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]