Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilmannen
Start från stillastående är trög. Kommer sist iväg vid trafikljus. Detta trots att jag stängt av "motoravstängningen". Pensionärsdamer i Ford Fiesta kör ifrån mig.

När jag, från stillastående, ger full gas tvekar bilen ca en sekund innan den alls kommer iväg. Sedan drar den segt iväg. Accelererar bra när den väl kommit igång men det det känns som om styrimpulsen från gasen blir "försenad". På motsvarande sätt har jag nu fått börja växla ned automaten manuellt inför omkörning, eftersom förseningen gör bilen långsam vid omkörning.

Det känns verkligen att Volvo är en traktor. Vad göra?
av Btorvestad
Sjekk om slangen fra luftfilterboksen er løs. Dette skjedde på min bil og den hadde veldig lite kraft på lave turtall. Over ca 3000rpm gikk den nesten normalt. Dette har visstnok skjedd på flere biler.
av Hyted
Btorvestad skrev:Sjekk om slangen fra luftfilterboksen er løs. Dette skjedde på min bil og den hadde veldig lite kraft på lave turtall. Over ca 3000rpm gikk den nesten normalt. Dette har visstnok skjedd på flere biler.
Jag hade samma problem på min och även på den var slangen loss.
När motorn vred sig vid belastning glipade det och den visste inte hur mycket luft den fick!
av Hyted
Termik skrev:Om det är en ny 2016 så hade jag kört den till verkstaden och sagt "fix it" Bild
Åka till en verkstad där det enda dom gör är att glo på datorn när det tar 5 sekunder att kolla slangen och lika lång tid att sätta tillbaka den?
av bilmannen
Tack för råd. Har nu lagat bilen. Bilagt bild på slangen som hoppat av. Bilen fungerar nu.

Min andra bil, en FIAT Multipla -99, är faktiskt driftsäkrare!
Bilagor
20160116_113625_resized_3.jpg
20160116_113625_resized_3.jpg (447.75 KiB) Visad 1098 gånger
av Hyted
bilmannen skrev:Tack för råd. Har nu lagat bilen. Bilagt bild på slangen som hoppat av. Bilen fungerar nu.

Min andra bil, en FIAT Multipla -99, är faktiskt driftsäkrare!
Exakt som på min då.
av bilmannen
Ett tag efter att jag satt fast luftslangen (se bild i inlägget ovan) tycket jag att den gick bättre. Nu känns den trög igen.

Om jag ger fullgas exempelvis vid ett trafikljus eller för att komma iväg snabbt (från rullande) in i en rondell eller lucka i trafiken, så tar det cirka 3 sekunder innan bilen skjuter fart. Innan dess sker nedväxling och att motorn går upp i varv men inget händer. (I "dynamicläget") är fördröjningen cia 1,5 sek. -- Körglädjen är obefintlig!
Användarvisningsbild
av andreas 80
Undra hur mycket bättre MY17 med power pulse är?

Finns säkert en anledning till att man tog fram den lösningen för jag håller också med om att den kan kännas lite trög i starten.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]