Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
Sitter och läser olika artiklar om S90 på nätet och förvånas lite över alla kommentarer som förekommer, främst från de som älskar sina BMW, Audi och Mercedes mer än sina egna barn...
De måste känna sig rejält hotade av Volvos senaste modeller eftersom de är så snabba och angelägna om att "trycka ned" och kommentera Volvo, utan att vare sig ha sett eller provkört bilen (!). I min värld är det Hål i huvudet att ha så starka åsikter utan att ha varken kunskap eller insikt om verkligheten.

Bäst är ändå alla kommentarer som handlar om att en "premiumbil" minsann SKA ha en 6- eller 8-cylindrig motor, annars är det "bajs"...
Då undrar jag följande; Eftersom BMW, Audi och Mercedes i huvudsak säljer modeller med 4-cylindriga motorer i Sverige, då är väl inte heller de "premium"? Eller?

Intressant också att XC90, trots 4-cylindriga motorer, blev Truck of the year i USA. De som verkligen brukar vilja ha 6- och 8-cyl. Så spelar storleken roll? :lol:
Användarvisningsbild
av JanneP77
EjS skrev:Kolla försäljningssiffror om 3-4 år, då har du svaret.

Antingen blir Volvo trendsetter eller en ekonomisk katastrof.

Sant, men det har ju onekligen börjat bra med tanken på försäljningssiffrorna och utmärkelserna för XC90. Tydligen var inte behovet av 6-/8-cyl så stort i alla fall som vissa vill hävda (trots bilstorleken). Behovet lär vara än mindre i S90/V90...
av andersuw
JanneP77 skrev:
EjS skrev:Kolla försäljningssiffror om 3-4 år, då har du svaret.

Antingen blir Volvo trendsetter eller en ekonomisk katastrof.

Sant, men det har ju onekligen börjat bra med tanken på försäljningssiffrorna och utmärkelserna för XC90. Tydligen var inte behovet av 6-/8-cyl så stort i alla fall som vissa vill hävda (trots bilstorleken). Behovet lär vara än mindre i S90/V90...
Volvo är på rätt spår. Stora spisar är inte särskilt PC. Att åka lyxigt men miljövänligt är däremot helt OK.
av xc2015
Premium innebär inte att man har några dyra bilar i sin katalog - det har alla märken mer eller mindre. Premium handlar om hur man tar hand om sina kunder och den totala upplevelsen kring bilen. Volvo är inte där på långa vägar, de har tagit första steget och tagit fram några bilar som är dyrare men det finns ingen i deras organisation idag som kan ta hand om köpare av bilar från 800 och uppåt.

Att köra hoppsan det blev lite försenat, eller det verkar inte gå att ändra något på din bil trots att det är 4 månader till leverans och låsningsveckan är om 14 veckor är något som en v70 köpare tycker är helt ok men det skulle inte ske om du köpte en bmw eller mercedes, till och med vw och audi har extremt mycket högre servicegrad. Har köpt nya modeller från både bmw, vw och audi samt haft kontakt med säljare på mercedes och köpt in åt andra och det är så gigantisk skillnad. Då blir du 1. uppringd om det är något strul 2. kompenserad om det blir något strul 3. behandlad som en kund genom hela processen, inte bara när du beställt bilen utan från intresse till att du sitter i bilen och kör dina första mil. De ringer sedan upp dig och hör om du gillar bilen.

Hur bra min kommande t8 än kommer att vara är jag väldigt tveksam om det blir en till volvo efter den. Är verkligen som att handla oxfile på rusta, även om maten är bra smakar det inte lika gott när du blir behandlad som skit.
(Kan tillägga att jag köper in ca 10 bilar om året åt mitt företag så jag har koll på hur en kund ska bli behandlad)
av Amli
JanneP77 skrev:Sitter och läser olika artiklar om S90 på nätet och förvånas lite över alla kommentarer som förekommer, främst från de som älskar sina BMW, Audi och Mercedes mer än sina egna barn...
De måste känna sig rejält hotade av Volvos senaste modeller eftersom de är så snabba och angelägna om att "trycka ned" och kommentera Volvo, utan att vare sig ha sett eller provkört bilen (!)
Jag tror inte det har något med det att göra. Läser du på svenska sajter är nog det nog främst tvärtom, att Volvo hyllas som inget annat bilmärke. Teknikens Värld och Aftonbladet t ex har extremt svårt att kritisera Volvo.
Det är nog inte konstigare att många är väldigt märkestrogna och inte på något sätt annorlunda än merparten på detta forum som är fast beslutna att Volvo är världens bästa bil alla kategorier trots att det kanske inte ens ägt något annat. Värst är ändå Tesla ägare. Dessa är värre än Crossfit utövare och Jehovas Vittnen tillsammans ;-//
Användarvisningsbild
av V9097
xc2015, du har en väldigt viktig poäng i ditt inlägg! :D

På produktnivå tycker jag Volvo verkligen är inne på rätt spår, 90-serien känns som en premiumbil för mig. I min värdering är interiörkvalitet väldigt central, och där tycker jag Volvo har gått förbi tex BMW. Jag skulle hur lätt som helst välja en S90 före en Audi A6. Jag inte gillar Audis inredningsdesign, även om kvalitetskänslan är på topp så gillar jag inte stilen rent estetiskt. Och nu är Volvo ikapp när det gäller materialval och solid känsla.

Jag håller också med trådstartaren är det i kommentarsfälten ibland är ett drev mot Volvo, och deras beslut att bara erbjuda 4-cylindrigt. Än så länge verkar Volvo vara på rätt väg.
Missförstå mig rätt, jag föredrar också 6 eller 8 cylindrar, men jag har inte råd att äga en BMW eller Audi med sådan maskin. Då kan jag lika gärna köra Volvo, som numer erbjuder samma nivå på design, utrustning mm. Även vägegenskaperna i XC90 känns som ett stort kliv framåt, hoppas S90 känns som samma lyft jämfört med S80.

Är Volvo premium? Det är upp till var och en att avgöra. Mitt svar är att Volvo är premium på produktnivå, medan nivån på det runt omkring bilen behöver snäppas upp.
Användarvisningsbild
av EjS
I min världen där allt handlar om tillförsel och efterfrågan - måste oljepriset skapa demand i usa och kina efter större spisar.

Men kanske miljötänkandet också slår genom där numera?
Användarvisningsbild
av MartinS
4-cyl strategin verkar inte vara helt fel om man ser till att Volvo slog försäljningsrekordet i år och att det inte erbjudits några bensinmotorer med fler än fyra cylindrar sedan i våras (S/V60 Polestar undantaget), vad jag vet?
av andersuw
xc2015 skrev:Hur bra min kommande t8 än kommer att vara är jag väldigt tveksam om det blir en till volvo efter den. Är verkligen som att handla oxfile på rusta, även om maten är bra smakar det inte lika gott när du blir behandlad som skit.
Du kanske borde testa någon annan Volvohandlare. Jag har gjort affärer av ett eller annat slag med ganska många nu, varav ett par här i Sverige och bra många fler utomlands (därför att jag haft strul av större eller mindre slag under långresa). Tycker i det stora hela att jag blivit väl behandlad som kund trots att jag är en ganska krävande sådan.

Senaste utlandsincidenten var i somras. Jag upptäckte under resa i Österrike att jag av någon anledning förlorat en hjulbult på vänster bakhjul. Åkte till närmsta Volvohandlare (Autohaus Schwarz i Oberwart), förklarade mitt problem för en kille på verkstaden, blev hänvisad till butiken för inköp av själva hjulbulten men blev också ombedd att sedan komma tillbaka till killen på verkstaden för montage. Fick sedan omedelbar hjälp att sätta dit bulten plus kontrolldragning med momentnyckel av samtliga övriga bultar på samma hjul utan extra kostnad. Ingen stor grej naturligtvis men ändå ett bevis på serviceanda.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]