Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Idag har jag tittat på och provsuttit nya S90 på Volvos Showroom i Kungsträdgården. Det var helt klart värt en liten omväg på vägen hem från jobbet.

Bilen de har är en Mussel Blå T6 AWD Inscription, med ventilerat ljust ventilerat läder. Den är mycket snyggare i verkligheten än på bild, men någon riktig kärlek uppstod inte. Kanske växer den ytterligare med en snyggare exteriör färg, tex Osmium Grå eller Onyx Svart. Musselblå är verkligen tråkig både på bild och i verkligheten.
Baklysena ser inte lika klumpiga ut i verkligheten, men samtidigt är de ingen fullträff. Bagageutrymmet är jättestort, men öppningen är av typen brevinkast, som väntat med andra ord.

Men det är i interiören det sker! :D
När jag ställt in stolen och provade massagefunktionen satt jag en lång stund och klämde och kände på alla material. Dörrsidor, mittkonsol och panel känns verkligen solida och lyxiga. Det blir nog en pampig bil att köra!
Ett par småmissar fanns, men personalen var tydlig med att detta är en förseriebil, och mindre justeringar kommer ske innan serieproduktionen börjar.

-Luftfjädring finns bara att få till bakaxeln.
-Kinetic verkar ha en tygklädsel som bara finns i mörkgrått.
-Det finns även ett halvskinn i beige eller mörkgrå (ska vi tro att den blir standard i Momentum?)
-Tre varianter av helskinn finns, samma utförande och färger som till XC90. Läder, nappaläder och ventilerat nappa.
-Momentum kostar 29.000:- utöver Kinetic, Inscription kostar 40.000(!) utöver momentum.
-17" fälgar är standard, men det måste verkligen se tråkigt ut.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Intressant, tackar! Dock tror jag att halogenlysen, likt XC90 Kinetic, blir tråkigare än 17" på S90... :roll:
Användarvisningsbild
av grillchips
Att överhuvudtaget släppa bilar med halogen idag... :roll:

Men tack för redogörelsen! Är med största sannolikhet för lat för att dyka in och klämma lite själv. :lol:
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ska försöka knäppa lite kort o lägga upp efter att jag kikat i helgen. Hoppas de har värmande kaffe.
Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Någon som vet ifall det går och kolla på den i Göteborg någonstans?
Användarvisningsbild
av fjohan82
valln skrev:Ingår xenon i momentum?
Tveksamt om det finns. Däremot borde LED-strålkastare ingå.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag fick lite bilder av en bekant som varit och tittat på bilen där.

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
av grillchips
Sagt det förut och jag säger det igen, de har verkligen lyckats med fronten.
av Amli
Jag var också förbi och kollade på den. Bilen ser riktigt bra ut! Åtminstone så länge jag bortser från bakdelen. Trodde den skulle se bättre ut irl, men icke. Men annars har Volvo lyckats sjukt bra med designen enligt mig.

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]