Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roten
#1036111
Jag funderar på en T8 och har en liten detaljfråga som jag inte har hittat svar på. (Vis av erfarenhet så litar jag inte på vad bilhandlaren skulle säga.)

Vet någon hur det är med parkeringsvärmaren på T8? Går den på bensin och/eller el? Jag hoppas att den går på el..
#1039513
Detta är en fråga jag skulle vilja ha lite klarhet i också. När jag kört värmaren med eller utan kabel inkopplad så låter det annorlunda. Utan kabel låter det mer som i min XC70 när dieselvärmaren kör. Med kabel hör man mest ett fläktljud.

Oavsett med eller utan kabel så slutar det för mig alltid med att den stänger av i förtid, klagandes på låg batterinivå. Detta ska jag ta upp som ett garantiärende så snart jag får tid.
T.ex. i torsdags hade bilen stått stilla i 3 dygn med laddkabeln i hela tiden. Alltså fullladdad sedan länge. Värmaren gick i 2-3 minuter och sedan var tydligen batterinivån så låg att den fick lov att stänga av. Inte ok. :(
#1039808
Jag har samma problem med min, samt att ibland så låses laddkabeln fast i bilen, alltså den vägrar släppa hur mycket man än låser eller öppnar bilen. Tror det har med kylan att göra, så jag brukar stå med en hårfön och blåsa på laddintaget, tills det släpper. Har haft bilen inne på min lilla verkstad på jobbet, och låtit en 9 kw byggfläkt stå och blåsa i intaget, för att undanröja att det ska vara någon sorts fukt i det.
Men, problemet kvarstår när det är typ -10 eller lägre utomhus temperatur.

Vore intressant att veta om det finns någon mjukvare uppdatering som löser själva low battery problemet. Batteriet kan ju rent teoretiskt aldrig få för låg spänning så länge som den är ansluten till 230V uttag. Men ändå så är det problemet, spontant verkar det som att en del gränsvärden är fel inställda.
#1040159
Dom har mottagit mitt klagomål för några dagar sedan, skriftligt. Sedan har dom vidarebefordrat det till någon teknikchef på Volvo, som ska höra av sig. Jag kör in bilen i värmen på jobbet, så fungerar det skapligt.
Men som sagt, en bil för över 700000:- som är svensktillverkad, som inte klarar -10.. Vad säger man?
I övrigt är bilen fantastisk att köra, och fungerar alltid. Men det är smolk i bägaren att XC60:n jag hade innan fungerade bättre med uppvärmning av kupén innan färd. Man hade ju vant sig vid att det alltid fungerade.

I-landsproblem förvisso, men ändå.
#1040301
XC90freak skrev:Dom har mottagit mitt klagomål för några dagar sedan, skriftligt. Sedan har dom vidarebefordrat det till någon teknikchef på Volvo, som ska höra av sig. Jag kör in bilen i värmen på jobbet, så fungerar det skapligt.
Men som sagt, en bil för över 700000:- som är svensktillverkad, som inte klarar -10.. Vad säger man?
I övrigt är bilen fantastisk att köra, och fungerar alltid. Men det är smolk i bägaren att XC60:n jag hade innan fungerade bättre med uppvärmning av kupén innan färd. Man hade ju vant sig vid att det alltid fungerade.

I-landsproblem förvisso, men ändå.
Ah okej. Ja, tråkigt när det inte fungerar som det ska! :/
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]