Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har någon hunnit testa AWD-systemet i T8 ännu?

Driver den alltid direkt på bakhjulen också från stillastående eller kopplas den endast in vid hjulspinn som Haldex?

Vid endast eldrift är den väl bara bakhjulsdriven, sladdar den lätt med baken om bilen är tom?

Finns det någon typ av diffspärr eller kan man bli stående med diagonalspinn i snödrivan?
Jag kör en T8 då och då, men har hittills aldrig stött på snö och direkt halka, men lite har man ju snappat upp.
Driver den alltid direkt på bakhjulen också från stillastående eller kopplas den endast in vid hjulspinn som Haldex?
Normalt kör man ju i hybridläge, och då driver den bara på bakhjulen vilket man eftersträvar av ekonomiska skäl..
Pratar vi Powerläge eller max acceleration i hybridläge så driver alla fyra så länge greppet tillåter.
Hur övergången sker i fart vid till exempel snösträngar vet jag inte, men stabilitetskontrollen fungerar i alla fall ypperligt om det går lite fort i blöta kurvor med dåligt grepp.
Vid endast eldrift är den väl bara bakhjulsdriven, sladdar den lätt med baken om bilen är tom?
Det är ganska låg effekt på elmotorn så det har jag svårt att tro, om du menar att det skulle sladda på grund av det....men jag har som sagt inte provat än... Det lovas snö på fredag då skall se om jag kan leka lite .. :-)
Är det något annat än elmotorn som driver bakhjulen?
Nej det är bara elmotorn som kan driva bak.

/Thomas
Funk skrev: Nej det är bara elmotorn som kan driva bak.

/Thomas
Och vad händer när man kör slut på elen? Är den då bara FWD? Jag hoppas då innerligen att den är bättre är skämtet till AWD som Lexus har med samma upplägg.
Amli skrev:
Funk skrev: Nej det är bara elmotorn som kan driva bak.

/Thomas
Och vad händer när man kör slut på elen? Är den då bara FWD? Jag hoppas då innerligen att den är bättre är skämtet till AWD som Lexus har med samma upplägg.
Batteriet laddas både under inbromsning och körning (till en liten del) samt att generatorn driver elmotorn direkt om behov uppstår med tomt batteri, om jag minns rätt..
Vid intro av V60-hybriden påstod man att bilen var AWD även om batteriet slutar fungera på grund av t.ex hög ålder.

/Thomas
Reglerteknisk är en elmotor ju väldig bra och snabb på att reglera.

I princip går det ju med en el motor på de 2 bakhjul att antingen överföra samma moment till båda hjul (bättre än normalt diff) eller låta dom rulla i exakt samma hastighet (samma som spärr på bak diff).

Samma strategi kan göras gentemot vad som händer på framhjulen.

En annan reglermetod är att momentreglera så att bakhjulen präcis inte spinnar loss - vilket gör att bakhjulen inte gräver ner sig i tex sand. Det kan dock vara besvärligt att få "true speed over ground" om bilen står stilla och alla hjul spinnar loss - fast det går delvist att filtrera reglerteknisk.

I teorin mycket bättre 4-hjulsdrift fast det är tveksamt att det är specad med tillräcklig datorkraft och frekvensinverter för att kunna få tillräcklig hög upplösning i mjukvaran och respons (rise time) i hårdvaran.

Samtidigt blir 4-hjuldriften i vissa lägen sämre tex på torr asfalt där du bara har 90 hk på bakhjulen och 320 hk på framhjulen. Borde vara tvärtom. Men det blir få tiondedelar 0-100 kmh.

I praktiken gissar jag detfunkar kanon - och en fördel är att du kan fine tune i ren software uppdatering.
Jag har åkt lite på snedden i min V60 idag.. Stängt av antisladd och kört på enbart el/bakhjulsdrift.. Och trots bara 70hk att leka med så kan man ta rondellerna på ett väldigt leksamt sätt. :)
Det är inte riktigt lika lätt som på en bakhjulsdriven bil eftersom man inte får gasa fullt (om man inte vill starta drivning på framhjulen också..) men det går att få den att släppa på bakhjulen i snö. T8an har starkare elmotor så trots lite mer vikt borde det gå fint med den också.
Läser just om V60 D5 Hybrid i nya TV som blir FWD då batterierna tagit slut... De försöker tvinga drivlinan till AWD men får upp ett felmeddelande som säger att laddningen/temperaturen är för låg. Ingen AWD att skryta om mao.
Den går inte att lägga i AWD-läget då batteriet är tomt nej.. Det är alltså läget då den hela tiden driver på alla hjul, oavsett fäste. Men har jag fattat rätt så får man ändå kraft från alla hjul om det spinner på nått av framhjulen. Alltså om man kör i hybridläge med batteriet tomt, och den alltså normalt driver på dieseln, kommer man få hjälp av bakljulen om man t.ex ska iväg där det är halt.
Jag har inte haft chans att testa, men det är så jag uppdattat det.
Trist! I så fall har man ju valt ett koncept med "för liten" generator, så den inte fixar att kontinuerligt föra över moment till bakaxeln. Förvisso hade det säkert varit helt oförsvarbart i cost/vikt med tanke på att få kunder kommer vilja ha kontinuerligt passiv 4wd längre perioder, men ändå tråkigt.

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]