Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
Volvo brukar komma med nästa modellår runt April/Maj. Sitt inte och vänta, modellår 2016 (utanför Sverige) kommer nästa vecka(t.ex. T6 AWD). Det vi kallar MY16 på forumet (iaf refererade till XC60) kallas 15.5 i många andra länder.
av tunnis
Brukar vara v20 som de börjar tillverka nästa årsmodell, med lev till midsommar.
Användarvisningsbild
av volvonerd
Exakt, och eftersom leveranstiden är som den är så lär ju fabriken snart vara full produktionsmässigt till vecka 20? Alltså borde nästa modellår släppas snart, eller så tillverkas innevarande modellår (16) långt efter vecka 20 och istället blir modellår 17 kortare? Någon som vågar sig på en gissning och/eller förklaring? :)
Användarvisningsbild
av Funk
Om man säljer slut en årsmodell så innebär det inte att man med automatik börjar med att släppa nästa... Man producerar det antal man planerat, och sedan blir det längre leveranstider. Visserligen försöker man öka volymerna, men det är en ganska så komplex verksamhet med många modeller i samma flöde och många led med underleverantörer och liknande som skall klara den ökande efterfrågan.
Så med största säkerhet kommer ny årsmodell ungefär som vanligt ca. v20 och orderböckerna öppnas någon månad eller så innan och leveranstiderna kommer att vara fortsatt långa även om det kommer att bli bättre och bättre..

/Thomas
av Moody
"Problem" (angenäma visserligen) uppstår när det som nu (?) är slutsålt av MY16 och det är 6 mån kvar tills priser och detaljer för MY17 släpps. Antar att om man idag beställer en XC90 T8 innebär att man bokar upp sig för en MY17 som man sedan när detaljerna för MY17 släpps får konfigurera mer detaljerat.
Användarvisningsbild
av Funk
Moody skrev:"Problem" (angenäma visserligen) uppstår när det som nu (?) är slutsålt av MY16 och det är 6 mån kvar tills priser och detaljer för MY17 släpps. Antar att om man idag beställer en XC90 T8 innebär att man bokar upp sig för en MY17 som man sedan när detaljerna för MY17 släpps får konfigurera mer detaljerat.
Om den ens är beställningsbar...man kanske snällt får vänta tills orderböckerna för MY-17 öppnas.

/Thomas
Användarvisningsbild
av volvonerd
Hmm...jag håller det för otroligt att Volvo skulle hålla på modellår 17 för att beta av väntelistan, i praktiken skulle det innebära att man inte tar emot nya beställningar så snart my16 är slutsåld (typ nu). Vilken biltillverkare i världen skulle våga chansa på att intresset består och avstå en order idag för att kanske få en imorgon? Nja, antingen fortsätter man bygga samma specar efter v20 och fortsätter med my 16 långt därefter, eller så borde man snart öppna orderböckerna för my17. Alternativt som föregående talare säger; du beställer en 16 men får speca den som en 17 längre fram. Kan inte se någon annan rimlig approach? Så vilken är det som gäller :)
av Tjocken
Kan aldrig tänka mig att dom öppnar orderböckerna för my17 redan nu. Dom är nog inte ens fastställda och helt klara....
Skulle tro det som redan är nämt, att man beställer nu och har inte ordern låsts när My17 öppnas, då får man info om det och chans att ändra sin spec litegrann och så. Känns för krångligt att göra på något annat vis och bryta rutiner som dom haft ett bra tag.
Sen skulle jag tro att det är väldigt minimala skillnader på my16 och my17 på xc90. Dels så är den såpass ny fortfarande, och sen så ligger allt fokus på s/v 90 så dumt att få journalister att skriva om xc90 och vissa förändringar där. Och framförallt lägga pengar på en så redan påkostad modell som fyller orderböckerna fortfarande...

Det är iaf min chansning.

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]