Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vore intressant att höra lite åsikter om detta. En polare till mig föreslog att följande "öppna brev" och åtgärdsapproach till berörda vore på sin plats, håller ni med? Det vore oerhört uppfriskande om en biltillverkare för en gång skull brydde sig om sina kunder och fans genom att visa på proaktivitet och öppenhet:

“Hej John Doe! Mitt namn är Håkan Samuelsson och jag är VD för Volvo Personvagnar. Först av allt vill jag tacka dig för ditt engagemang för våra produkter, nya XC90 i synnerhet och våra övriga fordon i allmänhet. Det är tack vare sådana som dig som gör det värt för oss att gå till jobbet varje dag och fortsätta vår strävan efter att göra världens bästa bilar.

Jag har följt utvecklingen i bloggen på jagrullar.se, där du visat stort tålamod med felsökning, liksom funnit vissa ledtrådar till lösningar på de upplevda problemen med XC90.

Vi har i dagarna tillsatt en grupp vars enda uppgift är att finna lösning på de problem som XC90 brottats med under lanseringen. Några av de oegentligheter du upplevt gällande vibrationer och vissa mjukvaruproblem är idag kända och finns med i vårt åtgärdsprogram som vi släpper till alla Volvos officiella servicepunkter den 23:e september.

Övriga problem, som till exempel mindre verkan i sidokrockskyddet bak, kommer bli lösta genom en konstruktionsförändring i kåpan som täcker krockkudden i C-stolpen. Givetvis är dessa åtgärder kostnadsfria. Framtida problem som är baserade på de punkter vi ser över kommer likaså åtgärdas kostnadsfritt av oss, då vi har åtgärdsplanen redo.

Vi på Volvo vill samtidigt passa på att tacka för att du visat stort tålamod och hjälpt oss i att hitta lösningar på problemen med din och övriga XC90 som ingått i första lanseringsbatchen.

Som ett litet tack för detta och kompensation vill vi på Volvo Personvagnar erbjuda dig en kostnadsfri Volvo Original takbox, färgkoordinerad enligt din vagn, Chrystal White, med tillhörande fästen för dina rails.

Den finns att hämta ute på vår servicepunkt i Xxxxxxx som ligger närmast ditt hem, i ditt namn.

Med vänliga Volvohälsningar

Håkan Samuelsson”
Låter helt galet att Volvo skulle ge lite småfix så mycket dignitet. Detta är inga riktiga problem utan bara såna pyttegrejer som kommer med alla nya modeller. Bara för att XC90 fått så mycket mediautrymme förstorar folk upp en massa småtjafs. Jag tycker man hanterar det 100% korrekt redan idag. Man gör recalls på de grejer som ska recallas. Inga konstigheter.
Jag tror precis tvärtom; skulle Håkan Samuelsson öppet respondera och konkretisera åtgärdsplanen på dessa småfix skulle han stärka Volvo på ett annat sätt än ytterligare en reklamfilm. Han hade byggt en "vi"-känsla runt produkten som i dagens sociala nätverksekonomi har betydligt högre värde än förr i tiden. Tesla är en mygga i bilvärlden, men med en liknande approach når de betydligt längre än sin storlek. Lexus levde länge i USA på hur de hanterade de första ägarnas problem genom att tex åtgärda bilarna hemma snarare än att bilen skulle behöva köras till verkstad, det byggde nöjda ägare vars reklam för märket kostat betydligt mer att uppnå på traditionell väg.

Jag undrar också nyfiket om de som haft bilen på verkstad flera gånger för tex vibrationer håller med om att det är småfix? Vore intressant om någon som haft problem vägde in.
Är det stora och många fel, typ Volvo 480 (1987) eller Saab 900 (1993) så är det nog läge, annars tror jag inte det hjälper så mycket att Sameulsson skriver brev. Alla fattar ju ändå att han inte ägnar hela dagarna åt att lösa det. Nästan alla nya modeller har ju ett antal fel och i detta fall med XC90:n så är ju ovanligt mycket helt nytt. Vet inte om Audi Q7 har klarat sig ok (kan kolla) men det finns säkert grejer där också. Jag tror detta löser sig bra och att man inte behöver vara orolig för långtidskvaliteten...
PH
De som köper nya Xc90 borde kosta på en rejäl rostskyddsbehandling för det har väll de som köper bilen råd med. bilen fick bara 3 av 5 i rostskydd tidigare genaration volvbilar 4 av 5 och bilar på P2 plattform 5 av 5. lädret i bilen är av tveksam kvalité ska bli intressant att se hur de blir längre fram... jag har redan sett demo bilar där det veckat sig & blivit lite fult.
En intressant sak som jag aldrig sett undersökas är sambandet mellan utlåtanden om rostskydd (typ ViB) och verklig rost. VW från ca 2012 har uselt rostskydd men har för mig att det aldrig framkom i ViB:s tester. För VOlvo har ju ViB haft rätt...
simonhalmstad skrev:lädret i bilen är av tveksam kvalité ska bli intressant att se hur de blir längre fram... jag har redan sett demo bilar där det veckat sig & blivit lite fult.
Kan säga att nappalädret är av absolut högsta kvalité! Väldigt mjukt och fint läder.

Eftersom det är mjukt så veckar det förmodligen sig lättare om man är slarvig, vilket antagligen 99% är med demobilar. Har tyvärr sett skräckexempel på hur oförsiktiga folk är med demobilar.

Har skrivit om detta flera gånger innan. Allt handlar om hur noggrann man är. Körde nästan 5000 mil på ett år i en XC60 med sportstolar och jag tänker på hur jag går i/ur och jag vårdar det som man ska göra. Resultatet blev att sätena i min XC60 efter nästan 5000 mil var lika fina som dagen jag hämtade den. Finns bild på det i någon tråd med.
XC90_Executive skrev:
simonhalmstad skrev:lädret i bilen är av tveksam kvalité ska bli intressant att se hur de blir längre fram... jag har redan sett demo bilar där det veckat sig & blivit lite fult.
Kan säga att nappalädret är av absolut högsta kvalité! Väldigt mjukt och fint läder.

Eftersom det är mjukt så veckar det förmodligen sig lättare om man är slarvig, vilket antagligen 99% är med demobilar. Har tyvärr sett skräckexempel på hur oförsiktiga folk är med demobilar.

Har skrivit om detta flera gånger innan. Allt handlar om hur noggrann man är. Körde nästan 5000 mil på ett år i en XC60 med sportstolar och jag tänker på hur jag går i/ur och jag vårdar det som man ska göra. Resultatet blev att sätena i min XC60 efter nästan 5000 mil var lika fina som dagen jag hämtade den. Finns bild på det i någon tråd med.
Angående att tänka på hur man kliver i och ur.
Använder du den funktionen som skall göra det enklare att kliva ur?
Den ska väl kunna flytta bak stolen och sänka chassit när du stänger av?

Funkar det bra??

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]