Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Letarbil
Hej på er!

Det börjar bli dags för en ny bil, jag kör för närvarande en xc60 D5-12.
Jag har hela tiden varit inställd på en Land Rover discovery sport alt en Range Rover sport, men så provade jag en XC90 D5 och den var grym dock så var den ju fullutrustad så känslan blev ju extra bra.
Hur tycker ni jag ska göra, vad ska jag välja och varför? kanske någon annan an de jag listat?

Tacksam för hjälp med detta i-landsproblem :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Land/Rangerover ser ut som antika monster och har en extremt stark "douchebagstatus". Åk dem om du vill impa på de andra som har råd men bli bespottad av övriga befolkningen. En X5 eller Q7 torde glida under radarn på liknande sätt som en XC90, men nya Q7 är ju ful som stryk. Kan du leva med 4-cylindrig motor kör på XC90, kläm lite på X5 annars är mitt råd.
av Letarbil
crumpets skrev:Land/Rangerover ser ut som antika monster och har en extremt stark "douchebagstatus". Åk dem om du vill impa på de andra som har råd men bli bespottad av övriga befolkningen. En X5 eller Q7 torde glida under radarn på liknande sätt som en XC90, men nya Q7 är ju ful som stryk. Kan du leva med 4-cylindrig motor kör på XC90, kläm lite på X5 annars är mitt råd.
Tycker iof inte att nya xc90 är mindre "vräkig" än range rover, jag kommer inte ens att prova q7 då jag precis som du tycker den är väldigt ful, bmw x5 är ju heller ingen skönhet vilket lämnar xc90 & range rover kvar :) Såg att det fanns en first edition med 600 mil på mätaren till salu för 719 där kan vi snacka mkt för pengarna
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Rekommenderar en XC90 T6 awd tycker den passar bilen mycket bättre än D5.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Glöm inte bort Mercedes-Benz GL 63 AMG, med ett listpris på från 1.300.000:- (D)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tror det är svårt att hitta en bättre bil än XC90 i segmentet.

Jag kör en fullmatad D5 Inscription och jag kan inte säga annat än att det är en helt fantastisk bil! :-)-) Det kommer fram folk dagligen som vill kolla på den eller ställa frågor osv. :D

simonhalmstad skrev:Rekommenderar en XC90 T6 awd tycker den passar bilen mycket bättre än D5.
Har du provkört båda och jämfört? :wink:
av Amli
Personliga omdömen i segmentet:

Mercedes ML (GLE numera) är fin att köra men har för mycket truckkänsla över sig.
BMW X5 är underbar att köra men känns lite gammal i jämförelse med XC90 och Q7. Mycket trängre än dessa lika väl.
Porsche Cayenne är med bred marginal den roligaste att köra. Förvånansvärt bekväm men högt däckljud stör. Gillar heller inte interiören något vidare. Dyr.
Volvo XC90 är helt fantastisk på alla punkter bortsett från D5 motorn. För trött för bilen.
Audi Q7 är en av de absolut bekvämaste och finaste bilarna jag kört. Går rätt och slätt som en dröm. Tycker inte den är snygg utvändigt och priserna på utrustning är i det närmaste ett skämt.
Range Rover Sport har jag dessvärre inte kört.
Senast redigerad av 2 Amli, redigerad totalt 0 gång.
av fredrikwt
Personligt tyckande: D5 är lite för lite spiss till en så stor bil. Jag skulle önska mig mer kraft och hade därför valt en bensinare. Tycker bilen är riktigt snygg med Q7 känns som ett trevligare kort sett till motor om jag jmf D5 och 3.0TDI...

Tyvärr så har Volvo även fått väsentliga kvalitetsproblem med nya XC90 som de inte hinner med att hantera. Volvo har tagit in flera välrenommerade konsultfirmor inom teknik/ingenjör för att komma tillrätta med problemen. Tipset från dessa just för stunden - köp inte just nu...
Användarvisningsbild
av EjS
Vi har haft LR discovery i familjen. Jag gillar den mycket. Samma solida känsla av tung bil som vissa jänkar - men det är ju också nackdelen. Har inte kört xc90 men gissar den är bättre på allt - motorn i LR är ju inte heller väldigt starka om inte man går för v8.

Tärräng och tungt drag borde vara mycket bättre med LR.
av V60D5AWDPolestar
En fråga I ärendet, hur star sig T8:an mot Audi, BMW etc med samma motorstyrka I pris?

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]