Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulo77
Hejsan,

Sitter å specar min bil (T8) i appen "Bygg din Volvo" å har några funderingar. Som sommarfälgar kommer jag nog beställa ett par 20". Hade hellre valt 21" men är rädd att komforten blir för lidande. Som vintrdäck had jag mina ögon på Volvos 18" (Spoke Sparkling Silver). Dock så står på Volvos sida att dessa fälgar "Not suitable for Twin Engine". Av vilken anledning undrar jag? Tycker dessa verkar snyggast som vinterfälgar plus att de även nog är det smartaste valet. Någon som en smart förklaring? Nästa fråga. Kan man ha olika strlk på vinter och sommarfälgar eller kan det paja bilen på nått sätt? Om det ändå är ok. Har hört att bilen blir specad till en viss strlk på hjul å att det är det som gäller i vissa Europeiska länder om man vill köra där. Tex om man är på genomresa i Tyskland och bilen är specad till en viss strlk för hjulen (typ ens sommardäck) å kör ded vinterfälgar. Hur löser man det problemet?

Edit: glömde länk: http://accessories.volvocars.com/en-no/ ... 82348/2016
Inte för att jag vet säkert men T8 har ju en helt annan bakaxel med elektrisk drivning vilket kan göra att nav och bromsar behöver vara annorlunda utformade. Bland annat bromsoken påverkar ju vilka fälgar man kan ha på en bil. Har varit med om att oken inte "fått plats i fälgen". :shock:

För övrigt tror jag att 18" på en XC90 kommer att se lite märkligt ut. Dock håller jag med om att 20" kan göra gott för komforten. Vet inte om jag kommer att välja 20" eller 21" själv.

/H
av Paulo77
Ahh! Måste vara det. Då blir det nästa alternativ då. 20" Double Spoke Black.

Vad gäller sommarfälgar tycker jag 21" Spoke Turbine Polished är så otroligt snygga men är rädd att komforten blir lidande. Sen är priset kanske lite väl högt oxå. 46 100kr för fälgar är ju inte småpotatis precis. Är det måne med däck på eller bara fälgar? Sen ser jag oxå att däckutbudet för 275/40/21 är minst sagt begränsat. .... Ja ja. Dessa val!
De roliga valen brukar tyvärr vara dyra och i längden inte så förnuftiga men det är ju så svårt att låta bli! :D

Tycker du tänker rätt när du kollar däck inför ditt val av fälgar. Ett brett däck med låg profil slits fortare än ett smalare och högre enligt min erfarenhet. Den där dimensionen blir ju ganska dyr när det är dags för nya sulor. Det är inte roligt att köra ett fordon med så "feta" däck som är slitna så man måste ju byta i tid.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är väl inte konstigare än att T8 har aningens större bromsar än övriga modeller och att det därför inte funkar med den fälgen..
Det ser i alla fall ut (IRL) som att bromsarna är några mm större än på T6 och D5.

/Thomas
av s6025t
Henry_Fågeljazz skrev:De roliga valen brukar tyvärr vara dyra och i längden inte så förnuftiga men det är ju så svårt att låta bli! :D

Tycker du tänker rätt när du kollar däck inför ditt val av fälgar. Ett brett däck med låg profil slits fortare än ett smalare och högre enligt min erfarenhet. Den där dimensionen blir ju ganska dyr när det är dags för nya sulor. Det är inte roligt att köra ett fordon med så "feta" däck som är slitna så man måste ju byta i tid.
Skillnaden mellan 20tum o 21tum på XC90 är ingenting på bredden båda har 275 breda däck det är 45 o 40 i profilhöjd däremot 19 tums hjul har betydligt smalare däck som säkert går tystare o bekvämare de har 235 bredd o 55 i profilhöjd
Jag har 21" och luftfjädring på den jag kör nu. Komforten är definitivt inte dålig!! :) Betydligt bättre än den MY15 XC60 Black-R med 20" jag körde innan.

Har inte testat med 20" på XC90 men kan aldrig tänka mig att skillnaden kan vara så stor.

Som det står ovan så är bromsarna större på T8 och den är även tyngre. Därför tror jag att bara vissa fälgar passar. Jag tänkte nog ha dom här som vinterfälgar.
Bild
av JimmyK
Jag har 20" på min och har haft lånebil med 21" i två veckor nu. Jag känner ingen skillnad vad det gäller komforten mellan 20 och 21" så ta de fälgarna ni tycker är snyggast.
Jag har vit xc90 och har valt 20" black Diamond Cut, riktigt nöjd ser snyggt ut. Har köpt dessa även till vinterhjulen med Nokia hakka 8.

Jag skulle dock säga att skärmdumpen ova[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]