Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
Hämtade min XC90 den 1/6, men har haft vibrationer i bilen sen dag 1 vid hastigheter över 100km/h. Bilen upplevs också instabil på vägen i hastigheter över 100, precis som den ålar sig fram.

Bilen har varit inne på ,Volvo och de har balanserat om däcken men det har inte hjälpt. I måndags skickades ärendet vidare till Volvo centralt men de har inte återkommit till den lokala verkstaden ännu. Så här åker jag runt i en bil för över 600kkr som vibrerar mer än vilken billig bil som helst, förstör hel känslan av den nya bilen.

Ingen mer som har samma problem? Har de hittat vad felet är?

Tar tacksamt emot erfarenheter.
Har man för högt tryck I produktionen månne...
För att utesluta allvarligt fel på bilen: byt till hjul från en likadan vagn som saknar symptomen.
Är din bil ok då så finns felet i fälg/däck någonstans. Det händer att till exempel däck som inte vulkat ordentligt ger dessa symptom och då hjälper det inte att balansera hur mycket man än försöker. Fel på fälg är ju desto mera ovanligt men kan säkert inträffa.

Om felet istället finns i själva fordonet finna många tänkbara felkällor exempelvis, fjädring, bromskivor, lager, drivaxlar, elektronik med mera. Tur att du har garanti! :D

Hälsingar
Henry
XC90_Executive skrev:Hur har det gått för dig?
Bilen har varit inne ett par gånger till, de har kört den i någon slags rullande länsväg som möter ojämnheten i däcken på "höjden" alltså inte i den riktningen som räcka balanseras. Och då visade ett av däcken alldeles för högt värde. Beställdes ett nytt däck som byttes men detta hjälpte tyvärr inte.
Den lokala handlaren har en demobil som har samma symtom, denna jobbar nu Volvo med att lösa, när de hittat felet på demo bilen kommer de göra samma på min. Så åker fortfarande runt i en skakande bil 1,5 månad efter jag hämtade den. Återförsäljaren som jag köpt av ställde upp med en xc90 som vi hade i en vecka under våran semester så vi slapp lite skakande.

Så fortsättning följer.
Kan det vara Haldexen som spökar?
av PTV
Ja vad ska man säga.Trodde inte dessa fel fanns på så pass dyra bilar vilket gör det ännu mer beklagligt.Att sedan samma fel återfinns på deras demobil är ju bortom all förklaring.Frågan är ju vilka kunder som blir intresserad av denna bilmodell om även demobilen skakar vid så pass låg fart.Allt kan ju naturligtvis gå fel men vissa fel är klart värre som nya bilar i denna prisklass som är sämre än många slutkörda äldre bilar.
Priset på en bil har ju inget med det hela att göra, Lamborghini Aventador återkallades ett par gånger, och den är ju i en helt annan prisklass.
Det fins nog ingen bil som är helt perfekt, alla har nog ett el annat som ägaren tycker är att betrakta som ett fel.

Det är såklart inte roligt när man köper en ny bil och så börjar det såhär, bara att hoppas att det löser sig, om inte så lär kommande generationer inet ha detta "fel" får vi hoppas.
Det finns toleranser, dvs godkända avvikelser, i alla tillverkningsprocesser. Drivaxlarna får tex vara "krokiga" inom vissa gränser, ingen axel är alltså helt rak. Har man väldig otur sammanfaller dessa toleranser i en kedja av händelser vilket tillsammans kan orsaka oväntade och underliga effekter. Det är alltså inte fel på en sak, utan flera saker som tillsammans ger felet. Har du väldig otur är det så. Då måste de byta flera komponenter för att det ska bli bra, kanske flera drivaxlar, lager och diffar eller flera delar i fjädringen/upphängningen. Har du tur finns det en enkel fix.

Jag hade kollat med återförsäljaren hur de ställer sig till ett återköp, inte genom att kasta paragrafer i huvudet på dem utan genom en kreativ dialog.

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]