Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då åker jag hellre med "dieselknatter" än med fejkat V8 ljud
Haha, kanske lite. Men gillar att dom fått en 4-cyl motor att gå så fint i en stor bil! :-)-) Sen går det inte att säga något annat än att det är en helt otrolig bil. Jag har kört väldigt mycket olika nya (dyra) bilar av olika märken (mycket tyska) och jag vidhåller att XC90 har bäst känsla.

Prestandamässigt så "duger" den givetvis. Dock stor skillnad på de olika "Driving-modes". Den känns betydligt piggare och mer alert i Dynamic! Men jag tycker den borde haft ~250hk/500Nm istället. Vi får se hur mycket Polestar kan trolla i XC90. I T6 t.ex så ger XC90 (utan Polestar alltså) mer för det är hårdvara som skiljer. Inte helt säker hur det är på D5.

Tror mycket på T8 med 407hk/640Nm! :D
Känner den nya dieselfyran väl. Den är så bra en dieselfyra blir i nuläget. Den har bra och jämn kraftutveckling och växellådan är ganska rapp. Men den låter och går fortfarande som en dieselfyra och eftersom konkurrenterna har sexor ser jag det som ett stort minus med nya XC90, hur bra den än är i övrigt....
av Amli
Precis min tanke också. I mina ögon är just drivlinan i D5 det enda minuset i XC90. Den gör rätt och slätt inte bilen rättvisa alls. Förtar mycket av premium känslan. Kraften saknas helt enkelt.

Din T8 däremot XC90_Executive blir en helt annan historia. Den lär vara helt underbar och det är då nästan frågan om det finns en enda sak på bilen som inte håller absolut toppklass.
av Hyted
perhall skrev:Känner den nya dieselfyran väl. Den är så bra en dieselfyra blir i nuläget. Den har bra och jämn kraftutveckling och växellådan är ganska rapp. Men den låter och går fortfarande som en dieselfyra och eftersom konkurrenterna har sexor ser jag det som ett stort minus med nya XC90, hur bra den än är i övrigt....
Jag håller med dig om att en 4 cylindrig motor har ganska tråkig gång generellt.
Men jag tycker ändå att ljudet är ok o volvon.
Karaktären tycker jag inte heller påminner om en 4 cylindrig, så som du skriver har dom lyckats väl!
Men helt klart tycker jag de raka 6 cylindriga motorerna i bmw går bättre på många sätt!
V6 tror jag inom kort kommer försvinna.
Audi har lyckats bra verkar det som i sin nya modell men de kommer inte hänga med länge till tror jag.
De är svårare att få effektiva och jag är rätt säker på att volvo har mer att förfina på sin nya 4a.

Just my 2 cents!
Såg att Heico erbjuder en uppgradering som ger 250hk/550Nm till D5 awd. 60 månader och/eller 15000mils garanti.

Hade varit trevligt att testa det! :D Ska enligt uppgift förbättra 0-100 med 1 sekund och förbättra accelerationen 80-160 med 3,4s.

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]