Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Boschnick
Vill bara uppmärksamma er på ny (för mig iallafall) positiv funktion i volvo on call till XC90. Funktionen heter "fjärrstart" och tillåter dig att starta bilen ifrån appen ! :) . Detta gör att du kan starta bilen och bilen blir den temperatur som du hade ställt in innan du lämnade den. perfekt på stranden eller på shoppingparkeringen för att komma ut till en sval bil. Bilen kan max vara på i 15 min men det räcker för att klimatisera bilen. Man kan också så klart stänga av bilen med appen. cool app. Vad jag vet framgår detta inte tydligt någonstans.
Användarvisningsbild
av MartinS
McDonald skrev:Och hur gör man i de kommuner där tomgångskörning ( ibland max 1 min ) är förbjuden ?
Man ger fan i att starta bilen :roll:
av Lövet
Att ha en bil stående på tomgång kall är inte bra för motorn. Den blir inte varm på grund av den låga belastningen så oljan kommer inte upp i temperatur.
av para
Coolt men inget nytt. Har väl funnits nått år till VEA på 40-60 och 70 modellerna
Användarvisningsbild
av sura56
Boschnick skrev:Vill bara uppmärksamma er på ny (för mig iallafall) positiv funktion i volvo on call till XC90. Funktionen heter "fjärrstart" och tillåter dig att starta bilen ifrån appen ! :) . Detta gör att du kan starta bilen och bilen blir den temperatur som du hade ställt in innan du lämnade den. perfekt på stranden eller på shoppingparkeringen för att komma ut till en sval bil. Bilen kan max vara på i 15 min men det räcker för att klimatisera bilen. Man kan också så klart stänga av bilen med appen. cool app. Vad jag vet framgår detta inte tydligt någonstans.
Ja, jag märkte det :D , en bra funktion.
En annan bra sak är att om bilen står på en parkering när det är varmt så stänger den gardinen för panoramataket automatiskt efter en stund
om man inte gjort det själv först. 8) 8)
Användarvisningsbild
av sura56
para skrev:Coolt men inget nytt. Har väl funnits nått år till VEA på 40-60 och 70 modellerna
Ja, det har väl funnits att köpa som extra tillbehör, men i XC90:n ingår det
av tunnis
Ingår i min MY15, så minst ett år har det varit standard i VOC.
Är dock personligen väldigt tveksam till att stå på tomgång.
av Droopy
Stå på tomgång är väl inget problem och bilen blir såklart vam ochså, flera vintermornar jag gått ut startat bilen och gått in igen, bara för att få en riktigt varm bil innan jag åker, tar max 10min på en besinare iaf.
av Schmoyoho
Droopy skrev:Stå på tomgång är väl inget problem och bilen blir såklart vam ochså, flera vintermornar jag gått ut startat bilen och gått in igen, bara för att få en riktigt varm bil innan jag åker, tar max 10min på en besinare iaf.
Även om kupén hinner blir varm tror jag inte motorn hinner upp i drifttemperatur på tio minuter. Inte i lägre minusgrader skulle jag tro iallafall och även om den hinner upp i drifttemp så är det ett dåligt sätt att få en varm bil; både för miljö och motorns livslängd.

TS: Är du säker på att funktionen alltid ingår? Har varit tillval även om man haft VOC tidigare mig veterligen, åtminstone på tidigare årsmodeller. Men om du absolut känner att tomgångskörning är det optimala så kan jag även tipsa om att det går att få fjärrstart av motor till fjärrkontrollen, iaf till P3 (Y2?)-bilarna. Bör väl rimligtvis finnas till XC90 också om det inte redan ingår också.

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]