Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grängesdanne
Som ni säkert känner till om sagan, "...ingen vågade säga att kejsaren var naken, alla sa att han hade underbart vackra kläder, till en dag när en liten flicka sa att han saknade kläder, DÅ öppnade folk ögonen...".
Är det så att ingen vill, vågar.. ta upp ämnet ljudnivån :!:
Kan ni verkligen vara ärliga och säga: den gick tyst?
Titta inte i pressens "annonskampanjer" slå av stereon och lyssna i 100km/tim.
Javisst motorn (D5) var nästan ljudlös (jämfört med gamla D5an) men ljudnivån i kupén var en stor miss.
Okej den var tystare än XC60, men jämfört med V70 eller XC70 var det som att sitta med fönstret öppet (nej dom var stängda, kollade ett flertal gånger).
Den jag kört låg på 750.000, då ska den jäkl...vara åtminstone lika tyst som en "gammal" V70.
Annars en mycket fin bil, men jag tycker nog man kan kräva av en sån bil att den ska vara mycket tystare.
Detta blir väl troligtvis mitt sista inlägg här, eftersom jag nu med stor sannolikhet, blir lika... mer förföljd än LARS VILKS :(
Användarvisningsbild
av Rillee
Ju tystare motor desto mer tycker man att vind och däck ljud hörs.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag håller med! Hade förväntat mig lägre ljudnivå från däck/väg. Resten tycker jag var mycket väl dämpat, som oljud från motor, ventilation, vindljud, vibrationer osv. Sammantaget var ljudnivån en besvikelse, man kan förvänta sig mer i den prisklassen. Den är mycket ljudligare än vår extra-isolerade XC60 och har som du säger även högre vägljud än standard V/XC70. Vad det gäller övriga ljud, främst i högre fart, är den dock tystare.

Både Aftonbladet och AMS klagar också på ljudnivån i sina tester. AMS sätter den efter X5, ML och Touareg i komfort, främst pga ljudnivå och att fjädringen inte maskerar gupp och ojämnheter lika bra som de andra. Det som brukar vara Volvos paradgren!

Jag tror dock att andra däck (Pirelli var ljudligast och kom sist i AMS däcktest med SUV däck) med mer gummi och mindre fälgar kommer göra saken mycket bättre. Jag tror också att lite enkla ingrepp i hjulhusen kommer minska vägljudet en hel del. Så jag är inte så orolig än, men behöver testa och köra mer.
av mikekop
Då jag provkörde den nya XC90:in så reagerade jag också på vindbruset från rutorna, kollade faktiskt om dom var ordentligt stängda.
Användarvisningsbild
av PstreckG
Jag har kört bilen på i stort sätt alla underlag som finns men har aldrig upplevt vägljudet som ett problem i produktionsbilarna. Från början var det tänkt att bilen skulle ha aktiv brusreducering men jag tror att det plockades bort för att nyttan inte motiverade en ökad kostnad.
Användarvisningsbild
av bjornw
mikekop skrev:Då jag provkörde den nya XC90:in så reagerade jag också på vindbruset från rutorna, kollade faktiskt om dom var ordentligt stängda.
Intressant, måste kollas upp. Kan bero på att motvind eller sidvind orskar turbulens och därmed oljud. Kan uppleva stor skillnad på vår beroende på hur det blåser.
Jag är petig men hörde verkligen inget vindbrus alls på första turen.
PstreckG skrev:Jag har kört bilen på i stort sätt alla underlag som finns men har aldrig upplevt vägljudet som ett problem i produktionsbilarna. Från början var det tänkt att bilen skulle ha aktiv brusreducering men jag tror att det plockades bort för att nyttan inte motiverade en ökad kostnad.
Vad som är en problematisk oljudsnivå är subjektivt och framförallt relativt. Kollegan hade inga problem med ljudnivån i sin Subaru, den gick tyst enligt honom,tills han åkte med i vår XC60. Jaha, kan det vara så här tyst? I de uppmätta och redovisade nivåerna från AMS-testet ligger XC90 någon ynka dB över ML och Touareg men den decibelen hörs nog tydligt.

Har bara kört den i ca 20 min själv så jag har ingen riktig åsikt än, men visst finns det tydliga tecken på att den är ljudligare än förväntat från fler än ett håll.
Användarvisningsbild
av paso
Provade en T6 med 21" hjul med Pirelli på E18 utanför Västerås och tänkte inte speciellt på ljudet så det var väl inte anmärkningsvärt.
Det har väl inte sålts många XC90 med standard 19" kan jag tänka, och ingen demobil har väl såna "fjösiga" hjul för det ser ju inte fränt ut.
Det är lite som med hårt pumpade 18" sommarhjul jmf med 16" dubbfria vinterdäck, där sommardäcken låter rejält och vinterdäcken inte alls.

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]