Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CriticalBill
Hej

Har sökt i trådarna men inte hittat info. När kommer xc90 med D4 motorn?

Provkörde D5:an i helgen och det var en skön upplevelse men vill gärna testa D4 innan man bestämmer något.
Användarvisningsbild
av crumpets
De brukar inte lägga till motorer mitt i ett modellår, så troligen till nästa modellårsrelease då. Borde bli den här tiden 2016 ungefär.
av Chuson
När Volvo släpper en ny modell börjar dem alltid med de starkaste motorerna först. Sen kommer dem "svaga" in.
av Amli
Chuson skrev:När Volvo släpper en ny modell börjar dem alltid med de starkaste motorerna först. Sen kommer dem "svaga" in.
Intressant det där, med att börja med det bästa man kan prestera. Precis tvärtom emot tyskarna. Deras starkaste modeller kommer alltid en bit in i livscykeln. Men å andra sidan är det inte en helt rättvis jämförelse då de oftast har väldigt mycket större bred att erbjuda på motorsidan.

Men i fallet T8 så tycks Volvo onekligen gjort ett grymt jobb och hade nog inte fått närheten av den uppmärksamhet man fått utan denna motor.
av Malmstroem
Jag skulle tro att det inte blir någon D4 så länge orderböckerna är fulla med D5:or. Sedan när modellen blir äldre så kommer fler "billigare" alternativ. T.ex. D4 och ännu bättre paket.

Det är inte bara Volvo som gör så -- tyskarna är också rätt bra på det. Det som kommer sist är specialmodellen, typ M3, M5, RS4, AMG etc. Det görs delvis för att generera mer intresse för en "gammal" modell. Biltidningarna skriver om M5, och köparna inhandlar en 520...

Volvo har försökt att ha rejäla prestandaalternativ, typ R-bilarna och Polestar. Det har väl inte lyckats lika bra som för tyskarna.
Användarvisningsbild
av V9097
crumpets skrev:De brukar inte lägga till motorer mitt i ett modellår, så troligen till nästa modellårsrelease då. Borde bli den här tiden 2016 ungefär.
Håller med. De brukar inte, men undantag finns. Tex när D4 och T5 VEA lanserades mitt under modellåret 2014

Angående XC90 ska det väl komma en T5 AWD också tycker jag mig ha läst. Någon som vet mer om detta?
av volvokhaled
Malmstroem skrev:Jag skulle tro att det inte blir någon D4 så länge orderböckerna är fulla med D5:or. Sedan när modellen blir äldre så kommer fler "billigare" alternativ. T.ex. D4 och ännu bättre paket.

Det är inte bara Volvo som gör så -- tyskarna är också rätt bra på det. Det som kommer sist är specialmodellen, typ M3, M5, RS4, AMG etc. Det görs delvis för att generera mer intresse för en "gammal" modell. Biltidningarna skriver om M5, och köparna inhandlar en 520...

Volvo har försökt att ha rejäla prestandaalternativ, typ R-bilarna och Polestar. Det har väl inte lyckats lika bra som för tyskarna.

Polestar har ju lyckats otroligt bra, första omgången sålde mycket snabbare och bättre än väntat! Man utökade till 13 nya marknaden för modellår 16...

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]