Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Accelerationen är ju en riktigt siffra som är bra, resten är ju bara hypotetiska siffror egentligen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det beror ju klart på en massa saker! Jag har t.ex 21" på min beställda T8, det lär påverka negativt!

Men på V60 D6 stämmer siffrorna bra, så inte alls omöjligt att det går att köra enligt siffrorna med T8 också! :wink:
Vill ha denna drivlina I en sport-cupé från Volvo :-)-)
av 122Sport
V60D5AWDPolestar skrev:Vill ha denna drivlina I en sport-cupé från Volvo :-)-)
Blir nog lite tamt "tryck" ifrån bakaxeln med enbart 87 hk i en sport-cupé, dagens S60 P* portionerar 80% av effekten till "baken" när det behövs.
Visst! 87 hk direkt på hjulen! Men 80% av 350 hk minus transmissionsförluster är trots allt betydlig mer.
av Schmoyoho
Prestanda åsido så skulle jag vilja veta mer om hur man beräknat förbrukningen på 0,21 l/mil. En vanlig T6:a i en XC90 har väl knappast någon sådan låg förbrukning vid t.ex längre landsvägskörning utan där borde väl förbrukningssiffrorna konvergera...? Är det beräknat utifrån någon EU-körcykel? Blandad körning?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Schmoyoho skrev:Prestanda åsido så skulle jag vilja veta mer om hur man beräknat förbrukningen på 0,21 l/mil. En vanlig T6:a i en XC90 har väl knappast någon sådan låg förbrukning vid t.ex längre landsvägskörning utan där borde väl förbrukningssiffrorna konvergera...? Är det beräknat utifrån någon EU-körcykel? Blandad körning?
Det är mätt i EU-cykel, till vilket det fulladdade batteriet räcker alldeles utmärkt... Ett ganska intetsägande mått. Att tillverkarna dessutom optimerar testerna så mycket att det aldrig går att upprepa är ytterligare en sak som irriterar.

.
av Schmoyoho
Om man vågar lita på att XC90_Executive håller koll på sina tankningar under, säg, de första 1000 milen så får man väl ett hyfsat värde på blandad förbrukning? Eller egentligen ett värde på hur mycket batteriet i T8:an sänker förbrukningen kontra en T6:a...
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej, tyvärr. EU-cykeln körs delvis 100% på el och delvis i hybridläget. Alltså finns det ingen korrelation mellan detta och en normal kund. De har helt enkelt antagit att du kommer köra ca 30% av dina mil på ren el. Du kanske bara kör 15% eller du kanske kör 85%. Deras är en siffra som de bara totalt snutit ur sig. Jag beskrev pluginhybridernas certprov i nåt av mina tidigare inlägg men nu kan jag inte hitta det. Har beskrivningen nånstans på jobbdatorn.

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]