Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#839882
Det kanske borde skapas en S90/V90 forumdel också snart?
För tidigt?

Concept Estate dvs konceptbilen för kommande V90 ("V70") nästa generationen finns det lite bilder på, den skall tydligen visas på Genèvesalongen (6-16 mars 2014):
http://www.teknikensvarld.se/2014/02/21 ... ya-kombin/


/Bo
av Linqid
#839884
Det känns väl annars rimligt att S/V90 hamnar i samma kategori som XC90, så som övriga modellserier på forumet är uppdelade.

Angående Estate Coupé; en riktig tio-poängare av det man sett hittills! Nu kan man bara hoppas att Volvo vågar göra produktionsbilarna lika vågade som konceptbilarna, då tror jag att framtiden för Volvo kan se riktigt ljus ut! :-)-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#839918
Bara jag som tror att det kommer heta V80/S80/XC80 utöver XC90, innan V40 lanserades trodde de flesta att det skulle heta V30 och XC30 men så blev inte fallet. :)
av Linqid
#839983
simonhalmstad skrev:Bara jag som tror att det kommer heta V80/S80/XC80 utöver XC90, innan V40 lanserades trodde de flesta att det skulle heta V30 och XC30 men så blev inte fallet. :)
PV:s utvecklingschef Peter Mertens har ju om inte jag minns helt galet bekräftat att det ska bli en komplett 90-linje, och att bilarna därmed ska heta S/V90. Någon XC80 blir det garanterat inte, då Volvo inte längre använder XC-namnet annat än på rena SUV:ar. Likt V40 Cross Country kommer efterföljaren till XC70 heta V90 Cross Country.

Jag tycker Volvo gör helt rätt som rensar lite i ledet. När man hade följande uppställning var det ju rent av rörigt:
- C30
- S40
- V50
- S60
- V70
- S80
- XC90

Då tycker jag allt att hela, kompletta serier med samma tiotal ger ett tydligare budskap. När 60 resp. 90-serien är komplett är det bara en S40 som saknas, och kanske någon coupe/cab, så har Volvo alla modeller man behöver. Att försöka springa ikapp tyskarna och apa efter deras alla olika varianter på 4-d coupeér och konstiga suv:ar är lönlöst.
av AnteF
#840037
Jag tycker nog att Volvo bör försöka ha fler alternativ. Gärna två cabbar, gärna två kupeer. Tyskarna (BMW, Audi och Mercedes) tjänar pengar på att ha ett så stort modellprogram. Jag själv gillar femdörrars kupeer (ala Saab) så BMW 4 samt Audi A5 är alternativen. Volvo har inget i den klassen vilket är lite synd. Men mest tråkigt är att man inte har någon cab eller coupe. Det behövs!
Användarvisningsbild
av chrille300
#840085
Linqid skrev:
simonhalmstad skrev:PV:s utvecklingschef Peter Mertens har ju om inte jag minns helt galet bekräftat att det ska bli en komplett 90-linje, och att bilarna därmed ska heta S/V90. Någon XC80 blir det garanterat inte, då Volvo inte längre använder XC-namnet annat än på rena SUV:ar. Likt V40 Cross Country kommer efterföljaren till XC70 heta V90 Cross Country.
Jag tror inte det kommer en V90 Cross Country heller, Låter inte tillräckligt lönsamt med både en crossover och en riktig suv i samma modellserie. Att köra en V90 CC i kamp mot en ungefär lika stor och designmässigt lik XC90 vore bara korkat. Men det är vad jag anser.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#840103
Ja kommande S90/V90 ( eller vad de nu ska heta) ska dela forumkategori med nya XC90in då de bygger på samma plattform :)

/Kalle
av Linqid
#840105
AnteF skrev:[Jag tycker nog att Volvo bör försöka ha fler alternativ. Gärna två cabbar, gärna två kupeer. Tyskarna (BMW, Audi och Mercedes) tjänar pengar på att ha ett så stort modellprogram. Jag själv gillar femdörrars kupeer (ala Saab) så BMW 4 samt Audi A5 är alternativen. Volvo har inget i den klassen vilket är lite synd. Men mest tråkigt är att man inte har någon cab eller coupe. Det behövs!
Givetvis hade det varit helt fantastiskt, men det ska ju finnas pengar till att utveckla bilarna också. I framtiden, kanske. Men i den närmaste tiden är det nog inte att räkna med.
chrille300 skrev:Jag tror inte det kommer en V90 Cross Country heller, Låter inte tillräckligt lönsamt med både en crossover och en riktig suv i samma modellserie. Att köra en V90 CC i kamp mot en ungefär lika stor och designmässigt lik XC90 vore bara korkat. Men det är vad jag anser.
Jag tycker det låter otroligt lönsamt. Utvecklingskostnaden för en V90 CC är ju i sammanhanget närapå noll då det är i princip samma bil förutom lite mindre exteriöra skillnader och ev några mm högre markfrigång. Som jämförelse tror jag att Volvo gör bra vinst på merpriset man tar för XC70 mot en vanlig V70.

Vidare förstår jag inte vad som är korkat. Det är ju inte samma biltyp. I så fall är ju XC70 lika korkad då det är samma princip. Bara för att man byter namn på serien till S/V90 för att få till en bättre helhet innebär ju inte det att konceptet blir passé över en natt.
Användarvisningsbild
av Funk
#840690
I kväll har väl alla intresserade det.. 8)

/Thomas
Vilken lampa ska jag köpa?

Glaset är orange. Lampan är klar. Till […]

KDS

Oljebyte på en ny bil

Det kan jag inte fatta....... vad är fö[…]

Elschema P210 Duett -60 6V

Det som skiljer mest är hastighhetsmätar[…]