Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Kör även jag Conti men 6:an dubbfri och inga problem. Det enda som märks är att om det varit kallt och bilen inte använts på en eller flera dagar så kan det finnas "småhopp" under 2-3 km som sedan försvinner, inget som märks när man kör dagligen. Inte obalans utan att däcket blir lite ovalt vilket inte är så konstigt utan kan ses som "naturligt" speciellt för mjukare vinterdäck.
Så mycket gissningar och felaktiga påståenden att det är generella problem. För att kunna jämföra med andra bilar måste man ange exakt specifikationerna för vilka däck/storlek som finns på bilen (även sådant som lastindex) och även tillverkningsperiod, fälgar och inte minst vilken bil det gäller och även för den tillverkningsperiod.
Så min "gissning" , även vet, är att det finns många olika orsaker till de problem som dyker upp och man ska vara försiktig med generalisera.
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:Kör även jag Conti men 6:an dubbfri och inga problem. Det enda som märks är att om det varit kallt och bilen inte använts på en eller flera dagar så kan det finnas "småhopp" under 2-3 km som sedan försvinner, inget som märks när man kör dagligen. Inte obalans utan att däcket blir lite ovalt vilket inte är så konstigt utan kan ses som "naturligt" speciellt för mjukare vinterdäck.
Så mycket gissningar och felaktiga påståenden att det är generella problem. För att kunna jämföra med andra bilar måste man ange exakt specifikationerna för vilka däck/storlek som finns på bilen (även sådant som lastindex) och även tillverkningsperiod, fälgar och inte minst vilken bil det gäller och även för den tillverkningsperiod.
Så min "gissning" , även vet, är att det finns många olika orsaker till de problem som dyker upp och man ska vara försiktig med generalisera.
Kanske var lite generaliserande men contidäcken har varit boven i dramat för många.
av AndS
Vilka bilar och modeller, vilka däckstorlekar och specifikationer? V90 och V90 CC har olika lastindex om jag tolkat det riktigt, de jag fått till vår CC är noterade som "SUV-däck om man kollar, och sedan har vi XC90 beroende vad däcken ska klara i last har de olika uppbyggnad. Och olika dimensioner speciellt med olika profiler byggs olika.
Så ett Michelin Sport eller Conti Contact säger faktiskt inte så mycket förrän man vet helheten, lika tokigt som vissa säger att det ska vara 3.0 i däckstryck utan några referenser till bil eller däckstyp. Är nog en gnällig "gubbe" ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:Vilka bilar och modeller, vilka däckstorlekar och specifikationer? V90 och V90 CC har olika lastindex om jag tolkat det riktigt, de jag fått till vår CC är noterade som "SUV-däck om man kollar, och sedan har vi XC90 beroende vad däcken ska klara i last har de olika uppbyggnad. Och olika dimensioner speciellt med olika profiler byggs olika.
Så ett Michelin Sport eller Conti Contact säger faktiskt inte så mycket förrän man vet helheten, lika tokigt som vissa säger att det ska vara 3.0 i däckstryck utan några referenser till bil eller däckstyp. Är nog en gnällig "gubbe" ;-)

Kan det vara så enkelt att vissa har fått Conti med rätt dimension men det är inte suvdäck?
av AndS
Det är ju här som en Volvo-verkstad måste jobba systematiskt och notera alla förutsättningar då komponenter är spårbara vilken underleverantör som gjort komponenten och vilken batch.
När det gäller däck så kan du utläsa på däcket vad som gäller och tillverkningsdatum, så det ska ingen verkstad missa men sedan kan det ju vara något produktionsfel som inte syns.
Och sedan kan ju vissa däckmodeller och bil trivas sämre tillsamman vilket skapar problem, samma däcksmodell men med olika bredd och profil, kanske också skillnad i lastindex kan fungera bättre eller sämre på en och samma bil. Hjulen är ju en ofjädrad del av bilen så även vikten på hjulen och då fälgvikt kan även ha en viss påverkan, Men även hur fälgen är byggd och dess offset, hur den bygger från fastsättning av fälgcentrum och sedan ytter/innerkant av fälg, men ska ju inte ge vibrationer utan kanske mera orsaka andra problem med snedslitning av däck om man förändrar utan att göra hjulinställningar.
av Greven76
Hejsan!!
Köpt en XC90 D5 årsmodel 19 uttagen 180620.
Bilen har kraftiga vibrationer i ratt och säten.
Bilen har varit på byte av bromsskivor och balansering. Bromsarna är (ok) med lite skakningar när man svänger. Men skakningarna från 70- 120 kvarstår. Blir tokig på detta.
Vill ha en bil som är komfort i.
Och inte sitter och hoppar som i en epatraktor.
Ska köra den till verkstad igen.
Vad ska man påtala för att få den fixad?
Med vänlig hälsning Volvo ägaren
Användarvisningsbild
av fjohan82
Greven76 skrev: lör 09 mar 2019, 13:19 Hejsan!!
Bilen har varit på byte av bromsskivor och balansering. Bromsarna är (ok) med lite skakningar när man svänger. Men skakningarna från 70- 120 kvarstår. Blir tokig på detta.
Be dom balansera om hjulen. Funkar inte detta, be dom testa med en annan uppsättning hjul.
Användarvisningsbild
av Robbi
Greven76 skrev:Hejsan!!
Provkörde du inte bilen innan?
av JimmyK
Greven76 skrev: lör 09 mar 2019, 13:19 Hejsan!!
Har haft två stycken Xc90 med detta felet. Har de kollat däcken och bromsskivorna så är det drivaxlarna som det är fel på. Finns en felrapport på detta.
av Cokeisit
Jag har haft vibrationer som min verkstad endast försökte fixa genom att balansera däcken och sänka lufttrycket. Varje gång sa de att "nu har vi fixat det".

Jag kunde konstatera att de inte visste vad de gjorde.

Nu har jag anlitat en annan verkstad som har bytt alla bromsskivor (vibrationerna kändes kraftigare vid inbromsning). Man upptäckte även att den ena bakbromsen inte släppte helt.

Bilen är inte helt vibrationsfri men jag hade troligtvis aldrig noterat vibrationerna om bilen hade levererats i det här skicket från fabrik.

Äntligen kan jag köra utan att bli sönderskakad!

P.s. vilken bilhandlare tror ni ligger bäst till när det blir dags att beställa nästa bil?
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 114
Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]