Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
Har tidigare varit fri från dessa problem men nu har jag på kort tid råkat ut för två olika saker, det ena är att dörren gick att öpnna men låskistan hänger sig så att den inte går att stänga, det andra är helt enkelt att inte låskistan öppnar överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av kez_style
CETT skrev:
kez_style skrev:
Robbi skrev:Frysta lister är väl inget fel, man får köra siliconstift på vintern med alla bilar.
Eller olivolja! Kört med det i nästan 10 år

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Men prova att läsa innan ni svarar! Det handlar inte om fastfrusna dörrlister utan om dörrhandtag som inte fungerar. Lovar att det inte hjälper ett skit med silikon eller olivolja. :bored:
Om du läser innan så har jag redan besvarat problemet med dörrhandtag. Det jag skrev nu var mer av ett tips som många skulle uppskatta. Läs du oxå rätt från början!

av Hypoxia
least skrev:Man kan inte felanmäla ett fel som inte finns, verkstaden kommer inte att ta det på garantin.
Självklart kommer det att gå på garantin. Du säger bara att du har samma standardfel på din bil som så många andra lider av, dvs att dina bakdörrar ofta inte funkar att öppna och/eller stänga när det är kallt. Med tanke på att jag fått klara mig utan baksäte i tre veckor pga att det inte fanns några reservdelar på lager så skulle jag inte tveka en sekund på att felanmäla på det sättet och verkstaden kommer glatt att montera i korrekta låskistor.
av Vardelos
Om man inte har felet så kan man ju ändå säga att man har det, vad ska dom göra? Knappast att dom testar en morgon och säger :nepp. Så det tror jag inte är några som helst problem.

MEN, om man inte har problem så kommer man säkert få det om man byter kistor. Jag säger alltid ”rör för fan inte något som funkar”
av least
Visst, felanmäl och få era fungerande låskistor bytta.

Problemet dyker upp efter ett tag när Volvo märker att den rapporterade felfrekvensen har ökat från en vecka till en annan.
Och att detta inte stämmer med tidigare bytta delar på just den tillverkningsperioden av bilarna.
(Exempelvis en bil tillverkad i september 2018 kan ha en annan revision av kistan och dessa klarar sig bättre jämfört med äldre.)

Nej, du kommer inte att drabbas på något vis, men Volvo kommer att be verkstäderna att undersöka felanmälningarna närmare och det kommer att blir jobbigare att få låskistorna bytta.
av AndS
Mrn ge er nu, varför ska du ange ett problem som du inte har? Det kan ju vara från en viss underleverantör som problem uppstår.
Ska man då byta några som fungerat i två år utan problem bara i fall att.
Användarvisningsbild
av Robbi
CETT skrev:
kez_style skrev:
Robbi skrev:Frysta lister är väl inget fel, man får köra siliconstift på vintern med alla bilar.

Men prova att läsa innan ni svarar! Det handlar inte om fastfrusna dörrlister utan om dörrhandtag som inte fungerar. Lovar att det inte hjälper ett skit med silikon eller olivolja. :bored:
Blev lika bored av ditt tråkiga inlägg, det nämndes faktist dörrlister längre upp.
Användarvisningsbild
av Robbi
kez_style skrev:

Tack för tipset, har jag aldrig provat.
Användarvisningsbild
av Wibe
Pratade med min PST idag om detta problem då det visade sig för mig häromdagen. Löste sig dock på kvällen. Enligt han finns det ingen åtgärd för någon annan av Volvos nya modeller än XC90. Hans information från Volvo var att det skulle komma i slutet av vintern Känns lite sent då

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
Jag har en liten vag känsla av att det kan komma fler vintrar framöver.
Helt säker kan man ju förstås inte vara men det har stämt hyfsat bra de senaste åren...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 37

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]